references
ZALECENIA DOTYCZĄCE WDROŻENIA PRAWODAWSTWA UNESCO...
303
b. zabytków nieruchomych (w tym zmieniony katalog form ochrony oraz przepisy dot. zagospodarowania na cele użytkowe i nadzoru konserwatorskiego). c. zabytków archeologicznych (w tym dziedzictwo podwodne). d. Organy ochrony. 5. Ochrona niematerialnego dziedzictwa kulturowego (ew. ustawowe umocowanie dla Krajowej listy niematerialnego dziedzictwa oraz deklaracja dot. potrzeby otoczenia zjawisk niematerialnego dziedzictwa należytą troską)94 6. Finansowanie95. 7. Udział społeczeństwa w ochronie dziedzictwa kulturowego96 . 8. Przepisy karne. 9. Przepisy końcowe i przejściowe. Odnosząc się do rekomendacji szczegółowych, należy wskazać na potrzebę kolejne etapy, które powinny być obecnie realizowane: 1. Stworzenie procedury składania wniosków do wpisów na Krajową Listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego (w tym stosowne formularze oraz wzory wraz z wytycznymi dotyczącymi sposobu ich uzupełniania)97. 2. Powołanie przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rady ds. niematerialnego dziedzictwa. Rada powinna składać się z uznanych atoryte94
Przepisy te wywoływałyby ograniczone skutki prawne, zważając, że zgodnie z duchem Konwencji obowiązek ochrony powinien być nałożony na grupy, wspólnoty i jednostki. Nie można jednak nakazać ochrony poszczególnych elementów. Administracja publiczna może mieć jedynie charakter stymulujący dla zachodzących procesów. Powinna ona promować i edukować, jak i przyznawać pomoc finansową, a więc tworzyć warunki dla działań ochronnych. W tym poszukiwanie nowych finansowania oprócz dotacji np. w obszarze partnerstwa publiczno-prywatnego. W tym zakresie rozważyć można wprowadzenie oprócz przepisów dot. społecznej opieki nad zabytkami, również wprowadzenie zupełnie nowej regulacji urzeczywistniającej partycypację społeczną w tym obszarze. Uruchomienie Listy powinno zostać poprzedzone akcją informacyjną w terenie. Uruchomienie Listy bez wcześniejszej kampanii edukacyjnej, przygotowania meteriałów informacyjnych oraz uruchomienia tematycznego portalu może doprowadzić do negatywnych skutków np. związanych z niezrozumieniem idei ochrony oraz znaczenia Listy krajowej. W razie projektowania kompleksowej regulacji należy rekomendować przyjęcie form pomocowych, stymulujących żywotność elementów niematerialnego dziedzictwa, prowadzących w szczególnych wypadkach do objęcia opieką depozytariuszy tradycji (np. ulgi, dodatkowa pomoc społeczna), przy czym obejmowałoby to raczej zmiany w przepisach szczególnych.
95
96
97