references
304 A N E K S
1
tów, ale również praktyków, przedstawicieli organizacji pozarządowych (np. STL, PTL), których udział w tym gremium uzasadnia art. 15 Konwencji. Rada powinna niezwłocznie wypowiedzieć się co do treści art. 2 ust. 1 i 2 Konwencji (odnosząc je do realiów polskich), a także określić kryteria oceny merytorycznej wniosków, które powinny być podane do publicznej wiadomości i uwzględnione w instrukcji dołączanej do formularzy. 3. Wskazanie i przeszkolenie lokalnych liderów, którzy wspieraliby społeczności lokalne w działaniach ochronnych, popularyzowaliby wiedzę o Konwencji, jak i pomagali w uzupełnianiu aplikacji na Krajową Listę. Liderami mogą być m.in. swoiste centra kompetencji jak aktywne w regionie muzea etnograficzne czy inne instytucje kultury. Rolę koordynującą działania liderów lokalnych mógłby nadzorować i koordynować NID. 4. Powołanie koordynatorów wojewódzkich (np. pełnomocnicy marszałka w ramach samorządu województwa). 5. Uruchomienie akcji informacyjnej na temat Listy oraz Konwencji przy współpracy z organizacjami pozarządowymi i liderami lokalnymi, jak i wyznaczonymi centrami kompetencji. 6. Rozpoczęcie procesu przyjmowania wniosków. Niezależnie należy wskazać na pilną potrzebę uwzględnienia ochrony niematerialnego dziedzictwa w przepisach Rozporządzenia Ministra Kultury z 1 września 2005 r. w sprawie zakresu zadań objętych mecenatem państwa, szczegółowego trybu składania wniosków o udzielenie dotacji oraz trybu przekazywania i rozliczania udzielonych dotacji (Dz. U. Nr 177, poz. 1474), która umożliwiłoby stworzenie osobnego priorytetu (programu ministra) w naborze na 2013 r.