Strona głównaMapa stronySkrzynka kontaktowaPodgląd wydruku
  • UNESCO
  • Polski Komitet ds. UNESCO
  • Pytanie-odpowiedź
  • Regulamin przyznawania patronatu PK ds. UNESCO
  • Edukacja
    • Strategia
    • Edukacja dla Wszystkich
    • Szkoły Stowarzyszone
    • Sieć Katedr UNESCO
    • Stypendia i staże
    • Edukacja nt. HIV/AIDS
  • Kultura
  • Komunikacja i informacja
  • Nauka
  • Edukacja dla Wszystkich
  • Człowiek i Biosfera (MAB)
  • Geoparki
  • Dialog euro-arabski
  • Pamięć Świata
  • Sieć Katedr UNESCO
  • Sieć Miast Kreatywnych
  • Stypendia i staże
  • Światowe Dziedzictwo
  • Szkoły Stowarzyszone
  • Zrównoważony Rozwój
  • Biblioteka wirtualna
  • Instrumentarium prawne
  • Partnerzy
  • Informacja na temat przetwarzania danych osobowych
      jesteś tu:  Strona główna » Edukacja

Edukacja

21 lutego: Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

W związku z obchodzonym w tym roku po raz dwudziesty drugi „Międzynarodowym Dniem Języka Ojczystego”, UNESCO zaprasza do udziału w webinarium, organizowanym 19 lutego br. (10.00 do 12.30), poświęconym zagadnieniom związanym z tegoroczną tematyką Dnia, którą jest „Wspieranie wielojęzyczności na rzecz edukacji włączającej i integracji społecznej”. (Fostering multilingualism for inclusion in education and society). Glównymi zagadnieniami poruszanymi podczas webinarium będą:

  • Ponowne przemyślenie, w kontekście wielojęzyczności, założeń polityki włączającej i praktycznych działań integracyjnych w dziedzinie edukacji.
  • Promocja wszechstronnej włączającej edukacji wczesnoszkolnej i opieki nad małym dzieckiem, tak, aby, dzięki wielojęzyczności, wszystkie dzieci miały jednakowe szanse na wspólne życie i uczestnictwo w edukacji.
  • Wykorzystanie wielojęzyczności w kształtowaniu modelu społeczeństwa włączającego, rozwijającego się w sposób zrównoważony.

Webinarium będzie prowadzone w językach angielskim, francuskim i hiszpańskim, z jednoczesnym tłumaczeniem symultanicznym), a także we francuskim języku migowym. W wydarzeniu można wziąć udział po uprzedniej rejestracji.

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego obchodzony jest 21 lutego, począwszy od roku 2000. Proklamowany został na 30. sesji Konferencji Generalnej UNESCO w listopadzie 1999 r. z inicjatywy Bangladeszu. Główną ideą Dnia jest upowszechnianie wiedzy na temat bogactwa różnorodności językowej świata i jej znaczenia dla ochrony różnorodności kulturowej, a także dla zrównoważonego rozwoju społeczeństw i całej Planety. Dzień służy także promocji szeroko pojętej wielojęzyczności, a co za tym idzie – podkreśleniu roli nauki języków obcych w edukacji.

Tegoroczna edycja przypada na okres wzmożonej aktywności pandemii COVID-19, dokonującej bezprecedensowych strat i zakłóceń w funkcjonowaniu systemów edukacyjnych na całym świecie. Przyczynia się także do dalszego pogłębienia istniejących od dawna zjawisk nierówności w dostępie do edukacji, prowadzących do marginalizacji i wykluczeń z życia społecznego. Temat Dnia „Wspieranie wielojęzyczności na rzecz integracji społecznej i przeciw wykluczeniom w edukacji” podkreśla rolę zarówno języków ojczystych, jak i wielojęzyczności jako czynników sprzyjających integracji społecznej i inkluzywności w edukacji. Bez nich niemożliwe jest osiągnięcie głównego założenia Agendy 2030 dla zrównoważonego rozwoju, aby nikogo nie pozostawić w tyle. Edukacja, której podstawą jest język ojczysty, czy, ściślej mówiąc – język matczyny – pierwszy z którym człowiek ma do czynienia – musi rozpoczynać się od najwcześniejszych lat, jeśli ma stać się fundamentem rozwoju, a także wyższych etapów nauki, częstokroć w innym już języku.

Zwracając uwagę na znaczenie właściwej opieki i edukacji wczesnoszkolnej, tegoroczne obchody Dnia pełnią także rolę apelu kierowanego do decydentów, nauczycieli, wychowawców i rodziców o ich większe zaangażowanie w edukację wielojęzyczną i edukację włączającą jako narzędzi odbudowy i ożywienia systemów nauczania niszczonych przez pandemię COViD-19.

Hasło tegorocznych obchodów koresponduje także z ustaleniami Międzynarodowego Forum na temat inkluzywności i równych szans w edukacji, które miało miejsce w Kali (Kolumbia), 11-13 września 2019 r. i zaowocowało przyjęciem Zobowiązania, jak również z założeniami Międzynarodowej Dekady Języków Rdzennych, proklamowanej przez Organizację Narodów Zjednoczonych na lata 2022-2032, której UNESCO będzie międzynarodowym koordynatorem.

UNESCO definiuje edukację wielojęzyczną jako “wykorzystywanie dwóch lub większej liczby języków jako narzędzi uczenia się i zdobywania wiedzy”. Termin „edukacja wielojęzyczna” powstał w 1999 roku dla określenia zjawiska posługiwania się co najmniej trzema językami w procesie edukacji: rodzimym dialektem (językiem społeczności lokalnej), językiem ojczystym oraz językami komunikacji międzynarodowej. Dwa pierwsze mają decydujące znaczenie w edukacji, natomiast języki obce niezbędne są dla zrozumienia problemów globalnych, pełnią więc ważną rolę w dorastaniu człowieka do globalnego obywatelstwa.

Język ojczysty i języki lokalne to najważniejsze, niezastąpione drogi przekazu kultury, wiedzy i mądrości, natomiast wielojęzyczność ma znaczenie dla realizacji wszystkich celów Agendy Zrównoważonego Rozwoju 2030 i towarzyszących im zadań, nie tylko Celu 4., mówiącego o zapewnieniu powszechnego dostępu do wysokiej jakości edukacji, ale także w kontekście Celów dotyczących rozwoju gospodarczego, zatrudnienia i zdrowia oraz zrównoważonej konsumpcji i zapobiegania zmianom klimatycznym. Istotne jest wspieranie różnorodności językowej w Internecie, a także działania wspierające media lokalne i powszechny dostęp do informacji.

Strona Dnia w portalu UNESCO

Strona Dnia w portalu ONZ

Broszura UNESCO nt. idei Dnia (EN)  (FR)

Organizacje partnerskie UNESCO w promocji języków i wielojęzyczności w edukacji

Agenda na rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030

Międzynarodowy Rok Języków Rdzennych (2019)

Międzynarodowy Rok Języków (2008)

Raport Dyrektor Generalnej UNESCO nt. strategii dotyczącej roli języków w osiąganiu celów Edukacji dla Wszystkich w kontekście zrównoważonego rozwoju (2009)

Powszechna Deklaracja Praw Człowieka w kilkudziesięciu językach

Broszura UNESCO na temat języków zagrożonych wymarciem

Powszechna Deklaracja o Różnorodności Kulturowej (2001)

Konwencja UNESCO w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego (2003)

Konwencja UNESCO w sprawie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego (2005)

Deklaracja Narodów Zjednoczonych na temat praw osób należących do mniejszości narodowych, etnicznych, religijnych i językowych (1992)

Deklaracja Narodów Zjednoczonych na temat praw ludności rdzennej (2007)

Rezolucją Narodów Zjednoczonych A/RES/61/266 na temat ochrony i promocji języków (2007)

powrót
Konferencja na temat potrzeby i znaczenia edukacji artystycznej, Łódź, 17-18.IX.2015 r.
Konferencja polskiej sieci ASP, Warszawa, 25-26.X.2013 r.
KONFERENCJE EDUKACYJNE UNESCO
Konfer. Edukac. UNESCO
Konferencja_Genewa2008
Konferencja_Moskwa2010
CONFINTEA VI 2010 Konferencja_Paryż 2009
Konferencja w Bonn 2009

© Polski Komitet ds. UNESCO wykonanie strony www magprojekt, CMS