Strona głównaMapa stronySkrzynka kontaktowaPodgląd wydruku
  • UNESCO
  • Polski Komitet ds. UNESCO
  • Pytanie-odpowiedź
  • Regulamin przyznawania patronatu PK ds. UNESCO
  • Edukacja
    • Strategia
    • Edukacja dla Wszystkich
    • Szkoły Stowarzyszone
    • Sieć Katedr UNESCO
    • Stypendia i staże
    • Edukacja nt. HIV/AIDS
  • Kultura
  • Komunikacja i informacja
  • Nauka
  • Edukacja dla Wszystkich
  • Człowiek i Biosfera (MAB)
  • Geoparki
  • Dialog euro-arabski
  • Pamięć Świata
  • Sieć Katedr UNESCO
  • Sieć Miast Kreatywnych
  • Stypendia i staże
  • Światowe Dziedzictwo
  • Szkoły Stowarzyszone
  • Zrównoważony Rozwój
  • Biblioteka wirtualna
  • Instrumentarium prawne
  • Partnerzy
  • Informacja na temat przetwarzania danych osobowych
  • Deklaracja dostępności
      jesteś tu:  Strona główna » Edukacja

Edukacja

8 września: Międzynarodowy Dzień Alfabetyzacji

Tematem Dnia, obchodzonego w tym roku po raz pięćdziesiąty piąty, jest „Alfabetyzacja dla pełnego powrotu do zdrowia, skoncentrowanego na człowieku: zmniejszenie skali wykluczenia cyfrowego” ("Literacy for a human centred-recovery: Narrowing the digital divide"

Pod takim właśnie tytułem organizowana jest przez UNESCO w dniach 8 i 9 września br. międzynarodowa konferencja online, której główne cele to:

Dzielenie się wiedzą i doświadczeniami w obszarze programów włączających i wysokiej jakości programów alfabetyzacji cyfrowej dla młodzieży i dorosłych o znikomym lub zerowym poziomie umiejętności czytania i pisania.

Zbadanie wzajemnych zależności między poziomem alfabetyzacji a umiejętnościami cyfrowymi oraz sposobami, w jakie te ostatnie mogą być praktycznie włączone do programów alfabetyzacji.

Prezentacja sześciu wybitnych programów edukacyjnych, nagrodzonych Międzynarodową Nagrodą UNESCO w dziedzinie Alfabetyzacji 2021.

Wskazanie głównych problemów wymagających rozwiązania, dotyczących edukacji ze wsparciem technologicznym i jej roli w nowym definiowaniu procesów alfabetyzacji podczas pandemii i po jej zakończeniu.

W programie konferencji, w której spodziewany jest udział przedstawicieli rządów na szczeblu ministrów, jak również ekspertów, instytucji zajmujących się rozwojem edukacji, uczniów i organizacji młodzieżowych, przewidziano także specjalną sesję z udziałem tegorocznych laureatów międzynarodowych nagród UNESCO w dziedzinie alfabetyzacji. Zapewnione zostanie tłumaczenie symultaniczne na języki angielski, francuski i hiszpański.

Liczba osób, które mogą wziąć czynny udział w obradach online jest ograniczona do 500, ale będą one jednocześnie transmitowane na bieżąco poprzez YouTube.

Od 1967 r. obchody Międzynarodowego Dnia Alfabetyzaji (ILD) odbywają się corocznie na całym świecie po to, aby przypomnieć opinii publicznej o znaczeniu umiejętności czytania, pisania i liczenia jako jednego z podstawowych praw człowieka i fundamentu poszanowania ludzkiej godności. Jednakże poza tym tradycyjnym sposobem rozumienia pojęcia alfabetyzacji, dzisiaj jest ona postrzegana jako umiejętność rozumienia i interpretacji otaczającego świata, a także komunikowania się w coraz bardziej zdigitalizowanej, coraz bogatszej w informacje, a więc i coraz bardziej złożonej rzeczywistości. Dlatego też, coroczna kampania na rzecz alfabetyzacji służy kształtowaniu wizerunku bardziej wykształconego i zrównoważonego społeczeństwa, a tegoroczna kampania ma dodatkowo na celu podkreślenie znaczenia technologii cyfrowych dla osiągnięcia Celu 4. Agendy 2030, zakładającego „niepomijanie i niepozostawianie nikogo w tyle.” W ten sposób Dzień staje się też okazją do ponownego przemyślenia wizji przyszłego kształtu edukacji: nauczania i uczenia się, zarówno w kontekście skutków pandemii COVID-19, jak i poza nimi.

Pomimo poczynionych postępów, wyzwania w zakresie alfabetyzacji pozostają palące w sytuacji gdy umiejętność czytania, pisania i liczenia jest wciąż poza zasięgiem 773 mln ludzi na świecie.

Kryzys wywołany pandemią dodatkowo jeszcze pogłębił te problemy, powodując większe niż poprzednio różnice w dostępie do edukacji, a także pogłębiając rozmiary wykluczenia cyfrowego. Zagadnieniem, z jakim przyjdzie nam się mierzyć w najbliższym czasie, jest ocena rzeczywistego wpływu epidemii Covid-19 na programy alfabetyzacji zarówno młodych ludzi, jak i dorosłych, a także sposoby skutecznego wprowadzenia programów alfabetyzacji młodzieży i dorosłych do zarówno światowych, jak i krajowych strategii odbudowy po pandemii Covid-19. W tym kontekście, ograniczenie rozmiarów wykluczenia cyfrowego nabiera szczególnego znaczenia, stając się jednym z warunków nie tylko realizacji Celu 4. Agendy 2030: powszechnego dostępu do wysokiej jakości edukacji dla wszystkich, ale także odbudowy życia po pandemii i spustoszeniach, które wywołała w większości dziedzin ludzkiego funkcjonowania, nie tylko w edukacji.

Międzynarodowy Dzień Alfabetyzacji proklamowany został decyzją 14. Sesji Konferencji Generalnej UNESCO w 1966 r., w wyniku postanowień Kongresu Ministrów Edukacji w Teheranie (1965) oraz przyjętych na nim postanowień na temat kierunków działań koniecznych dla rozwiązania problemu analfabetyzmu na świecie. Na Kongresie pojawiło się po raz pierwszy pojęcie analfabetyzmu funkcjonalnego.

Przesłanie Dyrektor Generalnej z okazji Dnia

Strona Dnia w portalu UNESCO

Strona Dnia w portalu ONZ

Strona poświęcona alfabetyzacji w portalu UNESCO

Strategia UNESCO alfabetyzacji młodzieży i dorosłych (2020-2025)

Agenda Zrównoważonego Rozwoju 2030: Cel 4.

Portal Międzynarodowego Biura Edukacyjnego UNESCO w Genewie

Strona Instytutu Kształcenia Ustawicznego UNESCO w Hamburgu

Portal Instytutu Statystycznego UNESCO w Montrealu

Globalne Porozumienie dla Alfabetyzacji (GAL)

powrót
Konferencja na temat potrzeby i znaczenia edukacji artystycznej, Łódź, 17-18.IX.2015 r.
Konferencja polskiej sieci ASP, Warszawa, 25-26.X.2013 r.
KONFERENCJE EDUKACYJNE UNESCO
Konfer. Edukac. UNESCO
Konferencja_Genewa2008
Konferencja_Moskwa2010
CONFINTEA VI 2010 Konferencja_Paryż 2009
Konferencja w Bonn 2009

© Polski Komitet ds. UNESCO wykonanie strony www magprojekt, CMS