Strona głównaMapa stronySkrzynka kontaktowaPodgląd wydruku
  • UNESCO
  • Polski Komitet ds. UNESCO
  • Pytanie-odpowiedź
  • Regulamin przyznawania patronatu PK ds. UNESCO
  • Edukacja
    • Strategia
    • Edukacja dla Wszystkich
    • Szkoły Stowarzyszone
    • Sieć Katedr UNESCO
    • Stypendia i staże
    • Edukacja nt. HIV/AIDS
  • Kultura
  • Komunikacja i informacja
  • Nauka
  • Edukacja dla Wszystkich
  • Człowiek i Biosfera (MAB)
  • Geoparki
  • Dialog euro-arabski
  • Pamięć Świata
  • Sieć Katedr UNESCO
  • Sieć Miast Kreatywnych
  • Stypendia i staże
  • Światowe Dziedzictwo
  • Szkoły Stowarzyszone
  • Zrównoważony Rozwój
  • Biblioteka wirtualna
  • Instrumentarium prawne
  • Partnerzy
  • Informacja na temat przetwarzania danych osobowych
      jesteś tu:  Strona główna » Edukacja

Edukacja

Gdynia w Światowej Sieci Miast Uczących Się UNESCO

Od 2015 roku przy Instytucie Kształcenia Ustawicznego UNESCO (UNESCO Institute for Longlife Learning – UIL) w Hamburgu działa Światowa Sieć Miast Uczących Się (UNESCO Global Network of Learning Cities – GNLC).

Celem Sieci jest wspieranie trwałego rozwoju społeczności miejskich w obszarze podnoszenia wiedzy i zdobywania nowych kwalifikacji, dzięki prowadzeniu partnerskiej współpracy miast członkowskich.

W ramach UNESCO GNLC miasta zobowiązują się do prowadzenia polityk miejskich ukierunkowanych na wzajemną inspirację, promocję know-how oraz najlepszych praktyk w dziedzinie edukacji przez całe życie. Wartością członkostwa jest budowanie więzi pomiędzy społecznościami należących do sieci miast. Wymiana doświadczeń i pomysłów, niezależnie od etapu rozwoju poszczególnych miast, może przynieść każdemu z nich ogromne korzyści z uwagi na to, że rozwiązania problemów, na jakie władze miejskie natrafiają w procesie zachodzących przemian, mogą już być stosowane przez inne miasta.

Pierwszym i jedynym dotychczas miastem polskim, należącym do Sieci od maja 2019 r., jest Gdynia. Miasto zostało przyjęte dzięki wysokiemu poziomowi kształcenia zarówno formalnego, jak i nieformalnego, realizowanego z zaangażowaniem zarówno placówek edukacyjnych, jak i organizacji pozarządowych, a także dzięki szerokiemu udziałowi mieszkańców w procesach decyzyjnych.

Władze Gdyni, od chwili przystąpienia miasta do sieci, bardzo aktywnie włączają się w realizację jej zadań. Już w październiku tego roku, wiceprezydent Bartosz Bartoszewicz w czasie 4. Międzynarodowej Konferencji Miast Uczących Się (4. International Conference on Learning Cities) w Medellin (Kolumbia) zaprezentował doświadczenia Gdyni jako pierwszego miasta w Polsce, które otrzymało certyfikat na najwyższym (platynowym) poziomie jakości ISO 37120 w dziedzinie zrównoważonego rozwoju społecznego. Miasta należące do Światowej Sieci Miast Uczących Się - GNLC zobowiązane są podejmować działania służące realizacji Celów Agendy Zrównoważonego Rozwoju 2030,  szczególnie Celu 4. „Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie” oraz Celu 11: „Uczynić miasta i osiedla ludzkie bezpiecznymi, stabilnymi, zrównoważonymi oraz sprzyjającymi włączeniu społecznemu”.

Gdynia zaangażowała się także w organizację drugich obchodów Międzynarodowego Dnia Edukacji, 24 stycznia 2020 roku. Z tej okazji obszerny materiał o działaniach podejmowanych w dziedzinie edukacji w ramach sieci GNLC został zamieszczony na stronie UNESCO i był prezentowany podczas konferencji w Paryżu zorganizowanej w ramach obchodów tego Dnia.

Do Sieci należy obecnie ponad 200 miast. Co roku mogą zostać do niej włączone maksymalnie trzy miasta z danego kraju. Termin zgłaszania aplikacji upływa 30 kwietnia każdego roku.

UNESCO definiuje Miasto Uczące się jako miasto, które:

  • skutecznie mobilizuje swoje zasoby w każdym sektorze, aby promować włączające uczenie się na wszystkich poziomach edukacji, począwszy od szkolnictwa podstawowego po szkolnictwo wyższe
  • promuje uczenie się w rodzinach i społecznościach
  • ułatwia naukę w miejscu pracy
  • rozszerza wykorzystanie nowoczesnych technologii edukacyjnych
  • poprawia jakość edukacji
  • wspiera kulturę uczenia się przez całe życie.

W ten sposób miasto wzmacnia indywidualny rozwój mieszkańców oraz integrację społeczną wszystkich grup, działa na rzecz rozwoju ekonomicznego i kulturalnego oraz wzrostu dobrobytu, jednocześnie wspierając zrównoważony rozwój.

Uczenie się przez całe życie stanowi podstawę zrównoważonego rozwoju społecznego, gospodarczego i środowiskowego. Idea ciągłego uczenia się jest głęboko zakorzeniona we wszystkich kulturach. Staje się ono coraz ważniejsze we współczesnym, szybko zmieniającym się świecie, w którym normy społeczne, gospodarcze i polityczne są wciąż definiowane na nowo. Badania wykazały, że ludzie stale się uczący się – obywatele, którzy zdobywają nową wiedzę, umiejętności w szerokim kontekście – są lepiej przygotowani do zmian zachodzących w otoczeniu. Proces stałego uczenia się oraz społeczeństwo uczące się przez całe życie to zatem dwa kluczowe elementy kształtowania się zrównoważonych społeczeństw.

powrót
Konferencja na temat potrzeby i znaczenia edukacji artystycznej, Łódź, 17-18.IX.2015 r.
Konferencja polskiej sieci ASP, Warszawa, 25-26.X.2013 r.
KONFERENCJE EDUKACYJNE UNESCO
Konfer. Edukac. UNESCO
Konferencja_Genewa2008
Konferencja_Moskwa2010
CONFINTEA VI 2010 Konferencja_Paryż 2009
Konferencja w Bonn 2009

© Polski Komitet ds. UNESCO wykonanie strony www magprojekt, CMS