Prezentacja najnowszego Światowego Raportu nt. Edukacji (Global Education Monitoring Report 2021/22) zaplanowana została na niedzielę 12 grudnia 2021 r., w godzinach 10.25-11.25, podczas Szczytu Edukacyjnego RewirEd, odbywającego się w dniach 12-14 grudnia w Dubaju. Najnowszy Raport, zatytułowany „Non-state actors in education. Who chooses? Who loses?”, poświęcony jest zaangażowaniu podmiotów niepaństwowych w rozwój edukacji w poszczególnych krajach. Autorzy dokumentu podkreślają rolę tych podmiotów dla edukacji na świecie w czasach narastających problemów i wyzwań generowanych lub potęgowanych przez pandemię COVID-19, które pod znakiem zapytania stawiają nie tylko możliwość realizacji Celu 4. Agendy Zrównoważonego Rozwoju 2030, ale często także codzienne funkcjonowanie systemów szkolnictwa w wielu krajach. Podczas gdy obowiązek praktycznej realizacji prawa obywateli do edukacji leży zawsze po stronie państwa, wiele podmiotów niepaństwowych wspiera krajowe systemy edukacyjne w różnych formach i za pomocą różnych rozwiązań. Ich zaangażowanie w systemy kształcenia w niektórych regionach świata bywa jednak przedmiotem kontrowersji, ze względu na nie zawsze jasną i przejrzystą motywację, jak również działania wykraczające czasami poza kontrolę instytucji państwowych.
Raport zawiera apel do rządów o traktowanie wszystkich instytucji, a także uczniów i nauczycieli jako części jednego systemu edukacyjnego. Międzynarodowe standardy i dostęp do informacji powinny pomóc rządom w respektowaniu i należytej realizacji prawa do edukacji dla wszystkich, bez dyskryminowania jednych grup i uprzywilejowania innych. Celem nadrzędnym współpracy z podmiotami niepaństwowymi powinno być niwelowanie różnic w dostępie do wszystkich poziomów nauczania dla wszystkich uczniów i poprawa warunków pracy nauczycieli, nie zaś doraźny zysk. Uczciwość i transparentność muszą stanowić podstawę wszelkich działań i współpracy podejmowanej w obszarze edukacji.
W dyskusji towarzyszącej prezentacji najnowszego Raportu GEM 2021/22, udział wezmą m.in:
Manos Antoninis, dyrektor Global Education Monitoring Report
Koumba Boly Barry, specjalny sprawozdawca Narodów Zjednoczonych ds. prawa do edukacji
Colm Brophy TD, Minister Stanu ds. Rozwoju Zamorskiego i Diaspory, Irlandia
Stefania Giannini, Zastępca Dyrektor Generalnej UNESCO ds. Edukacji
Fiona Millar, dziennikarka The Guardian, moderatorka dyskusji
David Sengeh, Minister ds. Szkolnictwa Podstawowego i Średniego oraz Dyrektor ds. Innowacji, Sierra Leone
Fabio Segura, przewodniczący Grupy netFWD w OECD i członek zarządu Jacobs Foundation
Dodatkowym źródłem wiedzy, uzupełniającym wyniki badań nad stanem edukacji na świecie, opublikowane w Raporcie, są dwa narzędzia internetowe: PEER (platforma dająca wgląd w regulacje prawne i działania podmiotów niepaństwowych w systemach edukacyjnych na świecie) oraz VIEW (nowa strona internetowa, gromadząca źródła i dane, pozwalające na prognozowanie m.in. szans realizacji Celu 4. Agendy 2030 w poszczególnych krajach)
Prezentację Raportu będzie można śledzić online za pośrednictwem Facebooka. Treść dokumentu dostępna będzie od 10 grudnia br. na stronie UNESCO.