Tegoroczne obchody Dnia poświęcone będą wsparciu, jakie trzeba zapewnić nauczycielom, by mogli kontynuować mozolny proces odbudowy systemu edukacji po trwającym już ponad półtora roku kryzysie wywołanym pandemią COVID-19. Tematem Dnia są więc „Nauczyciele w centrum odbudowy edukacji” (Teachers at the heart of education recovery).
Zaplanowane na pięć dni (4-8 października 2021 r.) wydarzenia będą koncentrować się na skutkach pandemii widocznych w tym zawodzie, ale także na przykładach dobrych rozwiązań politycznych, dających wsparcie nauczycielom oraz na próbach zdefiniowania koniecznych działań w przyszłości, zapewniających im możliwość pełnej realizacji ich potencjału zawodowego.
Obchody Dnia będą tematycznie ściśle powiązane z zaplanowanym w tym samym terminie posiedzeniem Wspólnego Komitetu Ekspertów Światowej Organizacji Pracy i UNESCO do spraw Realizacji Zaleceń dotyczących Personelu Dydaktycznego (CEART).
Obchodzony co roku 5 października Światowy Dzień Nauczycieli upamiętnia rocznicę przyjęcia w 1966 r. przez Specjalną Konferencję Międzyrządową Rekomendacji w sprawie statusu nauczycieli, opracowanej przez Międzynarodową Organizację Pracy (ILO) i UNESCO. Rekomendacja ustanawia punkty odniesienia dotyczące praw i obowiązków nauczycieli oraz standardów ich wstępnego przygotowania i dalszej edukacji, rekrutacji, zatrudnienia oraz warunków nauczania i uczenia się. W listopadzie 1997 r. przyjęta została Rekomendacja w sprawie statusu nauczycieli akademickich, odnosząca się do kadry dydaktycznej i naukowej w szkolnictwie wyższym.
Wraz z proklamowaniem Agendy 2030, a w niej m.in. Celu 4. Zrównoważonego Rozwoju, dotyczącego edukacji oraz towarzyszącego mu zadania 4.c, przyznającego nauczycielom kluczową rolę w osiąganiu założeń Edukacji 2030, Światowy Dzień Nauczycieli stał się okazją do oceny postępów i do refleksji nad sposobami stawiania czoła wyzwaniom towarzyszącym promocji zawodu nauczyciela. Dzień tradycyjnie jest okazją do podsumowywania osiągnięć i definiowania najważniejszych wyzwań stających przed nauczycielami, którzy na co dzień odpowiadają za realizację celów edukacji rozwojowej i najważniejszej dla niej idei „niepomijania nikogo”.
Pandemia COVID-19 znacznie zwiększyła liczbę wyzwań, przed którymi stają i tak już przeciążone systemy edukacyjne na całym świecie. Dziś bardziej niż kiedykolwiek musimy współpracować z nauczycielami, których rola w reagowaniu na sytuacje kryzysowe oraz wkład w zapewnienie ciągłości uczenia się – zarówno stacjonarnego, jak zdalnego, wspieranie słabszych grup społecznych i zmniejszanie luk w edukacji i nauce wynikających z pandemii, są dziś kluczowe.
Agenda Zrównoważonego Rozwoju 2030: Cel 4.
Raporty nt. stanu edukacji na świecie (Global Education Monitoring Reports)