Pod hasłem „Ucz się dla Planety. Działaj dla zrównoważonego rozwoju”, w dniach 17-19 maja 2021 roku obradować będzie Światowa Konferencja UNESCO na temat Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju, planowana pierwotnie w lipcu ub. roku w Berlinie, jako wydarzenie stacjonarne, obecnie zaś online. Organizowana jest przez UNESCO, we współpracy i przy wsparciu niemieckiego Federalnego Ministerstwa Edukacji i Badań oraz w partnerstwie z Niemieckim Komitetem do spraw UNESCO.
Konferencja zgromadzi ok. 2500 uczestników z całego świata: przedstawicieli rządów, decydentów różnych szczebli, profesjonalistów w dziedzinie edukacji i zrównoważonego rozwoju, aktywistów, przedstawicieli organizacji międzynarodowych, organizacji pozarządowych oraz biznesu. Jej zadaniem będzie uświadomienie społeczności międzynarodowej skali aktualnych wyzwań związanych ze zrównoważonym rozwojem oraz kluczowej roli edukacji dla zrównoważonego rozwoju (ESD) w realizacji celów Agendy 2030, a także mobilizacja wsparcia dla rozwoju tej dziedziny edukacji do roku 2030 oraz Programu UNESCO na rzecz ESD w kolejnej dekadzie.
Konferencja, której otwarcia dokonają wspólnie Dyrektor Generalna UNESCO, Audrey Azoulay oraz Kanclerz Niemiec, Angela Merkel, prowadzona będzie w formie obrad plenarnych, pogłębionych dyskusji tematycznych, warsztatów oraz prezentacji projektów i przykładów dobrych praktyk. Obrady toczyć się będą w językach: angielskim, francuskim, hiszpańskim, arabskim i niemieckim, z równoległym tłumaczeniem symultanicznym, dla niektórych sesji plenarnych dodatkowo także na języki rosyjski i chiński.
Założeniem Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju jest dokonanie zasadniczych zmian w edukacji w celu przekształcenia społeczeństw i skierowania ich na drogę zrównoważonego rozwoju. Mapa drogowa dla takiej właśnie edukacji, zgodna z „Programem Ramowym Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju: w drodze do realizacji wszystkich Celów ZR”, zaaprobowanym na 40. Sesji Konferencji Generalnej UNESCO w 2019 r., ma być oficjalnie przyjęta na Światowej Konferencji UNESCO w Berlinie.
W ostatnim dniu obrad przewidziane jest także przyjęcie Deklaracji Berlińskiej – zobowiązania ze strony państw członkowskich do właściwego rozwijania ESD w najbliższej dekadzie, a także przyjęcie szeregu zobowiązań składanych przez poszczególne kraje, dotyczących rozwoju tej dziedziny edukacji w przyszłości.
W dokumentach programowych Konferencji napisano między innymi: „Nasza Planet i jej mieszkańcy znajdują się pod coraz większą presją. Wywołane działalnością człowieka zmiany klimatyczne, kurczące się i w dalszym ciągu lekkomyślnie eksploatowane zasoby naturalne, rosnąca temperatura i poziom mórz i oceanów, coraz większa skala zanieczyszczeń i kurczące się zasoby różnorodności biologicznej – to tylko niektóre z problemów, z jakimi borykają się rządy i społeczeństwa na całym świecie.
Pandemia COVID-19 pogłębia jedynie istniejące problemy i zwielokrotnia wyzwania, przed jakimi obecnie stajemy.
Wyzwania środowiskowe są ściśle powiązane z innymi aspektami naszego życia: społecznymi, gospodarczymi i kulturalnymi, dlatego właśnie ponowne projektowanie kierunków rozwoju społeczeństw w ramach granic ekologicznych „życia na jednej planecie” wymagało będzie podejścia całościowego do szeroko rozumianych transformacji we wszystkich dziedzinach naszego życia, a te zawsze zaczynają się od edukacji.
Edukacja na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (ESD) ma kluczowe znaczenie dla rozwoju ludzkiego potencjału: wiedzy, umiejętności, wartości i postaw niezbędnych dla sprostania obecnemu kryzysowi, jak też innym wyzwaniom związanym ze zrównoważonym rozwojem.
Nowe ramy programowe nakreślone dla ESD do roku 2030 stwarzają dla nas szansę na zejście z katastrofalnej ścieżki pogłębiających się zmian klimatycznych, jak również innych zagrożeń, dzięki dokonaniu – drogą edukacji – zasadniczych zmian w funkcjonowaniu społeczeństw.
Światowa Konferencja UNESCO na temat Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju ma na celu podkreślenie roli edukacji jako czynnika kluczowego dla osiągnięcia wszystkich Celów Agendy 2030, jak również dla powodzenia odbudowy naszego świata po pandemii COVID-19 oraz wzmocnienia pozycji ESD w politykach poszczególnych krajów i w praktyce."
Konferencja poprzedzona została serią zorganizowanych na przestrzeni ostatniego roku, siedmiu warsztatów tematycznych, wprowadzających w tematykę obrad i przygotowujących do dyskusji.
Bezpośredni udział w wydarzeniu możliwy jest na podstawie imiennych zaproszeń, jednak organizatorzy przewidzieli transmisję online wybranych części obrad. Najważniejsze informacje na temat Konferencji, także w trakcie jej trwania, dostępne będą w przesyłanym na bieżąco biuletynie, do którego każdy może się zapisać.
Dodatkowo każdy, kto w maju br. organizuje publiczne wydarzenie związane z edukacją dla zrównoważonego rozwoju i zarejestruje je na specjalnej stronie internetowej, może liczyć na jego promocję jako wydarzenia towarzyszącego Konferencji.
Organizatorzy mają nadzieję, że rezultaty berlińskiego spotkania okażą się przydatne dla innych forów dyskusyjnych o przełomowym znaczeniu dla świata, takich jak Konferencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatyczny (COP 26), zaplanowana w dniach 1-12 listopada 2021 r. w Glasgow, czy Konferencja Narodów Zjednoczonych na temat bioróżnorodności, planowana obecnie w terminie 11-24 października 2021 roku w Kunming (Chiny).
Strona Międzynarodowej Konferencji UNESCO na temat Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju
Deklaracja Berlińska na temat Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju (19.V.2021 r.)
Learn for our Planet. A gobal review of how environmental issues are integrated in education (najnowsza publikacja UNESCO, 2021)