Strona głównaMapa stronySkrzynka kontaktowaPodgląd wydruku
  • UNESCO
  • Polski Komitet ds. UNESCO
  • Pytanie-odpowiedź
  • Regulamin przyznawania patronatu PK ds. UNESCO
  • Edukacja
    • Strategia
    • Edukacja dla Wszystkich
    • Szkoły Stowarzyszone
    • Sieć Katedr UNESCO
    • Stypendia i staże
    • Edukacja nt. HIV/AIDS
  • Kultura
  • Komunikacja i informacja
  • Nauka
  • Edukacja dla Wszystkich
  • Człowiek i Biosfera (MAB)
  • Geoparki
  • Dialog euro-arabski
  • Pamięć Świata
  • Sieć Katedr UNESCO
  • Sieć Miast Kreatywnych
  • Stypendia i staże
  • Światowe Dziedzictwo
  • Szkoły Stowarzyszone
  • Zrównoważony Rozwój
  • Biblioteka wirtualna
  • Partnerzy
  • Instrumentarium prawne
  • Informacja na temat przetwarzania danych osobowych
  • Deklaracja dostępności
      jesteś tu:  Strona główna » Edukacja » Strategia

Strategia

Od chwili powstania UNESCO w 1945 roku główną misją Organizacji jest praca na rzecz rozwoju edukacji na całym świecie. Wynika to z przekonania, że poziom, jakość i dostępność wykształcenia decydują o rozwoju społecznym i gospodarczym. Dzięki ścisłej współpracy z ministerstwami edukacji krajów członkowskich oraz innymi partnerami zajmującymi się kształceniem, UNESCO ma wpływ na rozwój systemów, zawartość programów i podnoszenie jakości kształcenia.

Działania UNESCO w dziedzinie edukacji koncentrują się na realizacji następujących celów strategicznych:

  1. Tworzenie platformy do refleksji, dyskusji i wymiany intelektualnej w celu zapewnienia właściwego kierowania reformami i wprowadzania innowacji w edukacji.
  2. Przewidywanie potrzeb i tendencji w dziedzinie edukacji; wypracowywanie, na bazie prowadzonych badań, rozwiązań i zaleceń dla decydentów.
  3. Inicjowanie i wspieranie współpracy sprzyjającej wymianie doświadczeń i rozwojowi innowacyjności.
  4. Zachęcanie do tworzenia, wdrażania i dzielenia się dobrymi rozwiązaniami dotyczącymi systemów i programów kształcenia; zbieranie danych dotyczących edukacji.
  5. Wypracowywanie dokumentów normatywnych ułatwiających podejmowanie działań w kluczowych kwestiach dotyczących edukacji.

Priorytety UNESCO w dziedzinie edukacji wynikają z celów i programów przyjętych przez Narody Zjednoczone i UNESCO, takich jak:

1. Cele Agendy na rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030, w szczególności Cel 4. (Zapewnić wszystkim edukację włączającą na wysokim poziomie i promować uczenie się przez całe życie), uważany za kluczowy dla realizacji wszystkich pozostałych 16 Celów.

2. Deklaracja z Inchon (Incheon Declaration), przyjęta na Światowym Forum Edukacyjnym w maju 2015 r. i kreślącą wizję rozwoju edukacji do 2030 r. Ramowy Program Działań dla Edukacji 2030 (Education 2030 Framework for Action), opracowany przez UNESCO – agendę ONZ koordynującą działania w tym zakresie – zawiera wskazówki dla rządów i partnerów pozarządowych na temat kierunków i sposobów praktycznej realizacji zobowiązań podjętych w Deklaracji. W Agendzie Edukacji 2030, którą cechuje o wiele szerszy zasięg tematyczny niż poprzednich dokumentów międzynarodowych w tej dziedzinie, szczególny nacisk położono na:

  • ciągłość procesu edukacyjnego, począwszy od edukacji wczesnodziecięcej, poprzez wszystkie etapy kształcenia młodych ludzi, aż po edukację dorosłych
  • rozwój i doskonalenie umiejętności zawodowych
  • edukację obywatelską, przygotowującą do życia w świecie zróżnicowanym, pełnym wzajemnych powiązań i współzależności
  • inkluzywność, sprawiedliwość, równość płci
  • konieczność zapewnienia rezultatów kształcenia na najwyższym możliwym poziomie – wszystkim ludziom, przez całe życie

W dokumencie podkreślono odpowiedzialność rządów za wdrożenie zapisów Deklaracji w poszczególnych krajach, a także wspierającą, doradczą i również monitorującą rolę UNESCO na szczeblach międzynarodowym, regionalnym oraz krajowym.

3. Milenijne Cele Rozwoju - szczególnie cel 2. i 3.

4. Założenia Dekady Alfabetyzacji ONZ (2003-2012)

5. Założenia Dekady Edukacji na temat Zrównoważonego Rozwoju (2005-2014)

6. Program EDUCAIDS – Światowa Inicjatywa Kształcenia na temat HIV/AIDS

Cztery Filary Edukacji: tekst w jęz. polskim (Fragment Raportu Komisji Delors'a)

Raport Komisji Delors'a: "Edukacja: jest w niej ukryty skarb" (wersje: EN, FR, ES)

Edukacja dla Wszystkich
© Polski Komitet ds. UNESCO wykonanie strony www magprojekt, CMS