Strona głównaMapa stronySkrzynka kontaktowaPodgląd wydruku
  • UNESCO
  • Polski Komitet ds. UNESCO
  • Pytanie-odpowiedź
  • Regulamin przyznawania patronatu PK ds. UNESCO
  • Edukacja
    • Strategia
    • Edukacja dla Wszystkich
    • Szkoły Stowarzyszone
    • Sieć Katedr UNESCO
    • Stypendia i staże
    • Edukacja nt. HIV/AIDS
  • Kultura
  • Komunikacja i informacja
  • Nauka
  • Edukacja dla Wszystkich
  • Człowiek i Biosfera (MAB)
  • Geoparki
  • Dialog euro-arabski
  • Pamięć Świata
  • Sieć Katedr UNESCO
  • Sieć Miast Kreatywnych
  • Stypendia i staże
  • Światowe Dziedzictwo
  • Szkoły Stowarzyszone
  • Zrównoważony Rozwój
  • Biblioteka wirtualna
  • Partnerzy
  • Instrumentarium prawne
  • Informacja na temat przetwarzania danych osobowych
  • Deklaracja dostępności
      jesteś tu:  Strona główna » Edukacja » Szkoły Stowarzyszone » Główne programy » Woda

Woda

Stosowanie zrównoważonych metod gospodarowania zasobami naturalnymi poprzez uwzględnienie zasad zrównoważonego rozwoju w krajowych strategiach i programach, stosowanie metod hamujących zubożenie środowiska naturalnego. Zmniejszenie o połowę liczby ludzi pozbawionych stałego dostępu do czystej wody pitnej - to siódmy spośród ośmiu Milenijnych Celów Rozwoju, czyli najpilniejszych zadań dla społeczności międzynarodowej, których realizacja służy budowaniu globalnego światowego partnerstwa na rzecz rozwoju.

Woda jest surowcem naturalnym, którego nie można zastąpić żadnym innym. Zasoby wody są ograniczone, a jej jakość decyduje o naszym zdrowiu i życiu. Dlatego ONZ proklamowała lata 2005-2015 Międzynarodową Dekadą "Woda dla Życia".

Szkoły Stowarzyszonych UNESCO często podejmują działania dotyczące problemów globalnych, stosując przy tym zasadę "myśl globalnie - działaj lokalnie". Do problemów globalnych należy niewątpliwie zapewnienie wszystkim ludziom stałego dostępu do czystej wody pitnej.

Polecamy strony internetowe Międzynarodowej Dekady Woda dla Życia z podstawowymi informacjami oraz materiałami edukacyjnymi do wykorzystania w pracy z uczniami. Wiele interesujących materiałów oraz linków do stron poświęconych wodzie znajduje się w portalu UNESCO. Opis Dekady w języku polskim oraz wybrane dokumenty dotyczące tej problematyki dostępne są w portalu Ośrodka Informacji ONZ.

*  *  *

Proklamowanie Międzynarodowej Dekady „Woda dla życia” poprzedzały obchody Międzynarodowego Roku Słodkiej Wody (2003), którego celem było zwrócenie uwagi na ograniczoność zasobów wody pitnej, nierówny dostęp do niej, jak też wykazanie związku między dostępem do wody słodkiej, a rozwojem społecznym i ekonomicznym.

Szkoły Stowarzyszone UNESCO również podejmowały tematykę wody słodkiej. Powstało wiele ciekawych programów i projektów, jak na przykład "Lód, woda, para", w ramach którego przygotowano CD pt. "Waterex. Everything about Water" (VI Liceum Ogólnokształcące w Częstochowie).

Francuski Komitet UNESCO zorganizował międzynarodowe Spotkanie Rzeczników Wody, na które zaproszeni zostali również przedstawiciele I Liceum Ogólnokształcącego w Ciechanowie. Na spotkaniu opracowano i proklamowano Kartę Rzeczników Wody.

My, Rzecznicy Wody, oświadczamy:

Artykuł 1. Woda pitna jest niezbędna dla zdrowia, warunkuje życie i rozwój każdej istoty ludzkiej. Dostęp do wody jest prawem każdego, bez względu na pochodzenie i kondycję społeczną.

Artykuł 2. Woda jest jednym z bogactw , najmniej sprawiedliwie rozdzielonym. Dla zrekompensowania tego nierównego podziału, kraje zasobne powinny wspierać kraje cierpiące na niedostatek wody.

Artykuł 3. Wodę należy dzielić pomiędzy wszystkie istoty żywe ( ludzi, zwierzęta, rośliny...), ponieważ nie jest ona jedynie własnością Człowieka.

Artykuł 4. Człowiek pozbywając się odpadów i śmieci odprowadzanych do wody, szkodzi środowisku, zmienia je i niszczy. Musi zatem zadbać o jego ochronę.

Artykuł 5. Każdy powinien mieć łatwy i szybki dostęp do wody pitnej. Postęp w tej dziedzinie pozwoli na pełniejszy rozwój i edukację ludzi.

Artykuł 6. Od kilku lat woda jest jedną z przyczyn zmian klimatycznych na świecie:susze , burze, powodzie.... Aby chronić Ziemię, każdy musi podjąć wysiłek w celu ochrony zasobów wody.

Artykuł 7. Od miliardów lat, woda decydowała zawsze o kształcie pejzażu. Tak więc, pod czujnym okiem wszystkich , władze polityczne i ekonomiczne muszą respektować jej miejsce i znaczenie w przyrodzie, aby własnym rytmem mogła dalej spełniać swoje zadania.

Artykuł 8. Wszyscy ludzie mają prawo do informacji na temat roli i stanu wody, w celu rozbudzenia świadomości dla jej ochrony.

Artykuł 9. Jest rzeczą konieczną, aby każdy z nas dbał o jakość wody , która została nam dana, aby niezanieczyszczoną przekazać przyszłym pokoleniom.

Artykuł 10. Musimy czuć respekt wobec wody , jako symbolu i źródła życia, aby zachować magię mitów i historii łączących cywilizacje. W przeciwnym razie zanieczyszczona woda, może stać się źródłem śmierci.

Tłum. Danuta Siuta

Dokument ten określa prawa i obowiązki każdego człowieka wobec wody, która jest źródłem wszelkiego życia, a dostęp do niej jest jednym z podstawowych praw człowieka.

Idea ruchu Rzeczników Wody zrodziła się we wrześniu 2001 r. w departamencie Puy-de-Dôme, znajdującym się na obszarze Masywu Centralnego we Francji. Jest to region określany mianem "wieży ciśnień świata", ze względu na gęstą sieć źródeł, wodospadów, rzek, jezior, stawów, wód mineralnych oraz termalnych o właściwościach leczniczych. Francuski Komitet do Spraw UNESCO dostrzegł ogromną wagę tej inicjatywy, odpowiadającej podstawowym założeniom zapisanym w Akcie Konstytucyjnym UNESCO: edukacja dla wszystkich, ochrona środowiska i krzewienie wartości solidarności i porozumienia na całym świecie.

Proklamacja Karty Rzeczników Wody odbyła się w dniu 7 czerwca 2003 r. na rynku la Bourboule, w obecności przedstawicieli UNESCO, koordynatorów krajowych, przedstawicieli władz lokalnych i licznie zgromadzonych mieszkańców. Pani Jean O. Sullivan z UNESCO, kończąc manifestację stwierdzeniem: "Małe strumyki tworzą wielkie rzeki", wyraziła przekonanie, że młodzież znajdzie siły do realizacji tego ważnego zadania.

  • Przewodnik Sieci Szkół Stowarzyszonych UNESCO
  • Biuletyn ASP net
  • Główne programy
    • Światowe Dziedzictwo a młodzież
    • Program Morza Bałtyckiego
    • Światowy Tydzień Działań na rzecz Edukacji
    • To jest nasz czas
    • Woda
  • Programy autorskie
  • Koordynatorzy na świecie
  • Lista polskich Szkół Stowarzyszonych
  • Formularze sprawozdań 2020-2021
  • Konferencja polskiej sieci ASP 25-26.X.2013
  • Międzynarodowa konferencja dla młodzieży „My Region, Yesterday and Today, and global climate changing”. Katowice, 3.XII.2018 r.
© Polski Komitet ds. UNESCO wykonanie strony www magprojekt, CMS