Strona głównaMapa stronySkrzynka kontaktowaPodgląd wydruku
  • UNESCO
  • Polski Komitet ds. UNESCO
  • Pytanie-odpowiedź
  • Regulamin przyznawania patronatu PK ds. UNESCO
  • Edukacja
  • Kultura
    • Dziedzictwo kulturowe
    • Różnorodność kulturowa
    • Dialog międzykulturowy
    • Letnia szkoła konserwatorów w Zamościu
  • Komunikacja i informacja
  • Nauka
  • Edukacja dla Wszystkich
  • Człowiek i Biosfera (MAB)
  • Geoparki
  • Dialog euro-arabski
  • Pamięć Świata
  • Sieć Katedr UNESCO
  • Sieć Miast Kreatywnych
  • Stypendia i staże
  • Światowe Dziedzictwo
  • Szkoły Stowarzyszone
  • Zrównoważony Rozwój
  • Biblioteka wirtualna
  • Instrumentarium prawne
  • Partnerzy
  • Informacja na temat przetwarzania danych osobowych
  • Deklaracja dostępności
      jesteś tu:  Strona główna » Kultura

Kultura

Konferencja "O potrzebie edukacji medialnej" obradowała w Warszawie

15 listopada w Warszawie, w siedzibie Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego (FINA) odbyła się konferencja „O potrzebie edukacji medialnej”, z udziałem polskich i zagranicznych ekspertów. Została zorganizowana wspólnie przez FINA, PK ds. UNESCO oraz Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie. Organizacja konferencji została dofinansowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Spotkanie zgromadziło ok. 115 przedstawicieli różnych sektorów i różnorodnych środowisk zaangażowanych w obszarze edukacji medialnej, m.in. środowisk akademickich i nauczycieli Szkół Stowarzyszonych UNESCO.

Obrady były okazją do postawienia pytań o edukację medialną w Polsce na szerszym, międzynarodowym tle: co w ostatnich latach zmieniło się w tej dziedzinie w warstwie diagnoz, potrzeb, oczekiwań i postulatów, w związku z rozwojem mediów elektronicznych i zjawiskami obserwowanymi na świecie w obszarze komunikacji społecznej. Wśród podjętych zagadnień znajdowały się m.in.:

  • problemy fake news, zautomatyzowanych przekazów, profilowania, „postprawdy” itp. – jako wyzwania dla edukacji medialnej;
  • język mediów jako język sztuki – zwłaszcza sztuk wizualnych – i problemy z jego rozumieniem, jako bariera dla rozumienia przekazów medialnych;
  • zagadnienia cyber- i neuropsychologiczne w kontekście potrzeb edukacji medialnej;
  • obecność edukacji medialnej na różnych etapach edukacji formalnej – także nauczycieli – oraz edukacja medialna jako edukacja ustawiczna – rola różnych podmiotów: szkoły, bibliotek, organizacji pozarządowych.

Powracającym wątkiem debaty podczas konferencji były pytania o model edukacji i model szkoły, który sprzyjałby rozwijaniu kompetencji medialnych, o podmiotowość uczących się, o role i współpracę edukacji formalnej i pozaformalnej. Postulowano model szkoły ukierunkowany na budowanie relacji międzyosobowych poprzez wspólne doświadczanie zdobywania wiedzy i umiejętności, rozważając aspekty neuropsychologiczne mediów wskazywano na potrzebę lepszego definiowania edukacji medialnej i wypracowania metodologii oraz – w tym kontekście – na konieczność zapewnienia środków na badania naukowe.

Do problematyki konferencji nawiązywały prace prezentowane na towarzyszącej jej wystawie „Realia wirtualnej rzeczywistości”, przygotowanej przez Wydział Sztuki Mediów warszawskiej ASP.

Pomysł zorganizowania konferencji był następstwem książki pt. „O potrzebie edukacji medialnej w Polsce”, wydanej przez PK ds. UNESCO i Krajową Radę Radiofonii i Telewizji w 2015 roku, a także prac działającego przy PK ds. UNESCO Polskiego Komitetu Programu UNESCO Informacja dla Wszystkich (IFAP).

powrót
Międzynarodowa Dekada Języków Rdzennych 2022-2032
2019: Międzynarodowy Rok Języków Rdzennych

Międzynarodowa Dekada Zbliżenia Kultur 2013-2022

Międzynarodowy Rok Zbliżenia Kultur

Zalecenie UNESCO w sprawie historycznego krajobrazu miejskiego (2011)

Konwencja w sprawie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego (2005)

Konwencja w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego (2003)

Konwencja dotycząca podwodnego dziedzictwa kulturalnego (2001)

Konwencja w sprawie ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego (1972)

Konwencja dotycząca środków zmierzających do zakazu i zapobiegania nielegalnemu przywozowi, wywozowi i przenoszeniu własności dóbr kultury (1970)

Konwencja o ochronie dóbr kulturalnych w razie konfliktu zbrojnego (Haga, 1954) wraz z I (z 1954 r.) i II Protokołem (z 1999 r.)

© Polski Komitet ds. UNESCO wykonanie strony www magprojekt, CMS