14 marca obchodzony jest jako Międzynarodowy Dzień Matematyki już po raz trzeci odkąd proklamowany został Rezolucją 40. Sesji Konferencji Generalnej UNESCO w listopadzie 2019 roku. W niektórych krajach już dużo wcześniej 14 marca (3/14) obchodzono jako Dzień Pi, ponieważ wartość tej powszechnie znanej stałej matematycznej, wynosi w zaokrągleniu 3,14.
W 2022 r. hasłem przewodnim Dnia jest „Matematyka łączy”, a głównym elementem obchodów międzynarodowych, organizowanych przez Międzynarodową Unię Matematyczną, jest seria paneli, złożonych z krótkich wypowiedzi na temat matematyki i jej roli łączącej ludzi. Panele dostępne będą w pięciu językach: angielskim, francuskim, hiszpańskim oraz – po raz pierwszy w tym roku – w arabskim i portugalskim. W każdej wersji językowej wypowiedzi dotyczyły będą czterech różnych zagadnień, w których matematyka odgrywa istotną rolę. Streaming dostępny będzie bezpłatnie i bez konieczności logowania się, za pośrednictwem strony Międzynarodowego Dnia Matematyki.
14 marca br. odbędzie się także prezentacja świeżo powstałej publikacji UNESCO, zatytułowanej „Mathematics for Action: Supporting Science-Based Decision Making” (Matematyka dla działania: wspieranie podejmowania decyzji opartych na nauce), przedstawiającej wyniki badań i przemyślenia najwybitniejszych matematyków na temat tego, w jaki sposób matematyka stawia czoła najpilniejszym wyzwaniom współczesnego świata, odgrywając zasadniczą role w realizacji większości Celów Agendy Zrównoważonego Rozwoju 2030. Wydarzenie będzie można śledzić po uprzedniej rejestracji.
UNESCO od dawna aktywnie działa na rzecz zwiększenia dostępu do edukacji, w tym nauk matematycznych oraz badań w krajach rozwijających się, przede wszystkim poprzez programy edukacyjne, ale także poprzez działalność regionalnych centrów matematycznych w Hanoi i Akrze oraz katedr UNESCO w Beninie, Nigerii i Palestynie, prowadzących badania w tym obszarze wiedzy. Specjalne programy służące rozwojowi nauk matematycznych w Azji, Afryce i obu Amerykach są przedmiotem działalności Międzynarodowego Centrum Matematyki Czystej i Stosowanej (International Centre for Pure and Applied Mathematics) w Nicei (Francja).
Jednym z powodów proklamowania Międzynarodowego Dnia Matematyki była chęć podkreślenia roli nauk matematycznych w osiąganiu Celów Agendy Zrównoważonego Rozwoju 2030, a także w realizacji działań w dwóch priorytetowych dla UNESCO obszarach, którymi są Afryka i równość płci.
Większa świadomość możliwości tej gałęzi nauki ma ogromne znaczenie dla przeciwstawiania się wciąż nowym wyzwaniom pojawiającym się w dziedzinach takich jak sztuczna inteligencja, zmiany klimatyczne, energetyka oraz generalnie zrównoważony rozwój, nie mówiąc o jakości życia, zarówno w krajach rozwiniętych, jak i rozwijających się.
Obchody Dnia mają także stanowić zachętę do czerpania radości z matematyki oraz do podejmowania przez młodych ludzi dziesiątków wyzwań, jakie oferują organizowane na świecie wydarzenia, konkursy, zawody z okazji Dnia. Instytucje lub osoby zamierzające zorganizować tego rodzaju wydarzenie, mogą zarejestrować je za pośrednictwem strony Dnia.
Przesłanie Dyrektor Generalnej UNESCO