Strona głównaMapa stronySkrzynka kontaktowaPodgląd wydruku
  • UNESCO
  • Polski Komitet ds. UNESCO
  • Pytanie-odpowiedź
  • Regulamin przyznawania patronatu PK ds. UNESCO
  • Edukacja
  • Kultura
  • Komunikacja i informacja
  • Nauka
    • Kierunki działania
    • Bioetyka
    • Człowiek i Biosfera (MAB)
    • Międzynarodowe Programy Naukowe
    • Stypendia l'Oreal UNESCO
    • Wiodące Ośrodki Badawcze
  • Edukacja dla Wszystkich
  • Człowiek i Biosfera (MAB)
  • Geoparki
  • Dialog euro-arabski
  • Pamięć Świata
  • Sieć Katedr UNESCO
  • Sieć Miast Kreatywnych
  • Stypendia i staże
  • Światowe Dziedzictwo
  • Szkoły Stowarzyszone
  • Zrównoważony Rozwój
  • Biblioteka wirtualna
  • Partnerzy
  • Instrumentarium prawne
  • Informacja na temat przetwarzania danych osobowych
  • Deklaracja dostępności
Europejskie Regionalne Centrum Ekohydrologii pod auspicjami UNESCO
      jesteś tu:  Strona główna » Nauka

Nauka

10 listopada: Światowy Dzień Nauki dla Pokoju i Rozwoju

Proklamowany przez UNESCO w 2001 roku Światowy Dzień Nauki dla Pokoju i Rozwoju służy podkreśleniu społecznej roli nauki i potrzeby szerokiej publicznej debaty na temat pojawiających się wciąż nowych zagadnień i wyzwań, przed jakimi staje nauka. Dzień przyczynia się do szerokiego, społecznego upowszechniania wiedzy na temat najnowszych osiągnięć nauki, uświadamiając jednocześnie rolę naukowców w poszerzaniu naszej wiedzy na temat Planety i w kształtowaniu zrównoważonych społeczeństw.

Celami Światowego Dnia Nauki na rzecz Pokoju i Rozwoju są::

  • Wzmocnienie świadomości społecznej na temat roli nauki dla budowania pokojowych i zrównoważonych społeczeństw
  • Promowanie – zarówno w skali międzynarodowej, jak i poszczególnych krajów - solidarności w dzieleniu się wiedzą i współpracy naukowej
  • Przypomnienie zobowiązania do wykorzystywania nauki dla dobra społeczeństw, w skali zarówno krajowej, jak i międzynarodowej
  • Zwracanie uwagi na wyzwania stojące przed nauką i zwiększanie poparcia dla przedsięwzięć naukowych
  • Przypominanie o konieczności dążenia do realizacji prawa każdego człowieka do korzystania w pełni ze zdobyczy nauki, zgodnie  z zapisem Artykułu 27. Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.

Tegoroczny temat Dnia: „Nauki podstawowe dla zrównoważonego rozwoju” wpisuje się w rozpoczęte 8 lipca 2022 roku obchody Międzynarodowego Roku Nauk Podstawowych dla Zrównoważonego Rozwoju (International Year of Basic Sciences for Sustainable Development).

Problematyka roli nauk podstawowych w rozwoju wiedzy na rzecz dobrostanu społeczeństw i ich zrównoważonego rozwoju będzie także tematem webinarium, organizowanego 10 listopada br. (14.00-16.00) online, z udziałem sześciu wybitnych naukowców z wszystkich regionów świata, reprezentujących różne kierunki nauk podstawowych, którzy rozmawiać będą o tym, w jaki sposób ich badania przyczyniają się do rozwiązywania problemów związanych ze zrównoważonym rozwojem. Po wystąpieniu inauguracyjnym dr Shamili Nair-Bedouelle, zastępczyni Dyrektor Generalnej UNESCO ds. Nauk Przyrodniczych, dyskusje toczyć się będą w dwóch panelach, poświęconych: Modelowaniu dla zrozumienia złożonych zjawisk mających wpływ na zrównoważony rozwój oraz Wspieraniu zrównoważonego rozwoju na poziomie molekularnym.

Udział w webinarium możliwy jest po uprzedniej rejestracji.

Proklamowanie Dnia przez UNESCO w 2001 r. podkreśla zaangażowanie Organizacji w promocję nauki i jej miejsca w życiu współczesnego człowieka. Inicjatywa ta przyczyniła się już do powstania dziesiątków projektów, inicjatyw i funduszy, służących rozwojowi nauki na świecie. Ułatwiła także rozwój współpracy między naukowcami z odległych krańców świata, w tym z regionów targanych konfliktami zbrojnymi.

„Dzisiaj, w Światowym Dniu Nauki dla Pokoju i Rozwoju, wykorzystajmy potencjał otwartej nauki – nie tylko do ograniczenia zmian klimatycznych, ale także dla kształtowania bardziej sprawiedliwego i spokojniejszego świata. W tych wysiłkach nie możemy sobie pozwolić na porażkę” – napisała w przesłaniu z okazji Dnia, Audrey Azoulay, Dyrektor Generalna UNESCO.

Strona Dnia w portalu UNESCO

Wkład nauk podstawowych w zrównoważony rozwój

Raport UNESCO na temat Nauki (2021)

Zalecenie UNESCO w sprawie otwartej nauki (2021)

Strona Otwartej Nauki w portalu UNESCO (2017)

powrót
Sustainability Science in Central and Eastern Europe, Warszawa, 11-12.IX.2015
2019: Międzynarodowy Rok Układu Okresowego Pierwiastków Chemicznych
2015: Międzynarodowy Rok Światła
Mięzynarodowa Sieć Kobiet-Filozofów
© Polski Komitet ds. UNESCO wykonanie strony www magprojekt, CMS