Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce został ustanowiony Rezolucją A/RES/70/212 Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych, 22 grudnia 2015 r. Jego celem jest podkreślenie znaczącej roli dziewcząt i kobiet w rozwoju nauki i technologii oraz propagowanie równości płci w dziedzinie nauki, w tym jej znaczenia dla realizacji celów zrównoważonego rozwoju.
Obchody Dnia na świecie tradycyjnie organizowane są co roku przez UNESCO i UN Women – wyspecjalizowaną agendę... czytaj więcej»
Nagradzanie osiągnięć naukowych polskich badaczek, wsparcie finansowe oraz promocja różnorodności i równości w nauce to główne założenia konkursu Dla Kobiet i Nauki, organizowanego przez L’Oréal Polska i Kraje Bałtyckie we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki, Polskim Komitetem ds. UNESCO, Polską Akademia Nauk oraz UN Global Compact Network Poland. W jego tegorocznej, już 22. edycji kolejne sześć utalentowanych naukowczyń otrzymało wyróżnienie, powiększając grono stypendystek programu w Polsce do 117 badaczek. Stypendia wręczono w... czytaj więcej»
Proklamowany przez UNESCO w 2001 roku Światowy Dzień Nauki dla Pokoju i Rozwoju służy podkreśleniu społecznej roli nauki i potrzeby szerokiej publicznej debaty na temat pojawiających się wciąż nowych zagadnień i wyzwań, przed jakimi staje nauka. Dzień przyczynia się do szerokiego, społecznego upowszechniania wiedzy na temat najnowszych osiągnięć nauki, uświadamiając jednocześnie rolę naukowców w poszerzaniu naszej wiedzy na temat Planety i w kształtowaniu zrównoważonych społeczeństw.
czytaj więcej»Zgodnie z decyzją 41. Sesji Konferencji Generalnej UNESCO, 3 listopada 2022 r. po raz pierwszy obchodzony będzie Międzynarodowy Dzień Rezerwatów Biosfery. Wydarzenie, zorganizowane z tej okazji w siedzibie UNESCO, we współpracy ze wszystkimi regionami Światowej Sieci Rezerwatów Biosfery, służyło będzie prezentacji wkładu rezerwatów w zrównoważony rozwój. czytaj więcej»
6 października 2022 roku jest obchodzony po raz pierwszy Międzynarodowy Dzień Georóżnorodności. Jak zauważa z tej okazji Dyrektor Generalna UNESCO, „rozumienie procesów geologicznych ma podstawowe znaczenie dla odczytywania przeszłości Ziemi, korzystania z jej zasobów dzisiaj i przygotowywania się na trudną do przewidzenia przyszłość”.
Georóżnorodność to odpowiednik bioróżnorodności w odniesieniu do przyrody nieożywionej. Pozwala lepiej rozumieć złożone powiązania między przyrodą ożywioną i nieożywioną oraz zachodzące na Ziemi procesy.... czytaj więcej»