W dniach 18-20 maja 2022 r., pod hasłem „Nowe sposoby odkrywania szkolnictwa wyższego na nowo”, obradowała w Barcelonie Trzecia Światowa Konferencja Szkolnictwa Wyższego (WHEC2022), zorganizowana przez UNESCO, we współpracy i przy wsparciu rządu Hiszpanii, regionalnego rządu Katalonii, władz miejskich i regionalnych Barcelony oraz Global University Network for Innovation (GUNi/ACUP). Termin spotkania, pierwotnie zaplanowany na rok 2021, został przesunięty ze względu na epidemię COViD-19.
Głównym celem Konferencji, w której uczestniczyło 1500 osób na miejscu i dodatkowo 8000 online, w tym ponad 40 ministrów edukacji i 200 rektorów uczelni wyższych z wszystkich regionów świata, było wytyczenie mapy drogowej dla nowej ery szkolnictwa wyższego, wobec aktualnych wyzwań, stojących przed ludzkością i Planetą, ze szczególnym uwzględnieniem problemów spowodowanych przez COVID-19. Konferencja postawiłła sobie zadanie ponownego przedyskutowania idei i planowanych działań w szkolnictwie wyższym, tak, aby służyły one zrównoważonemu rozwojowi Planety i jej mieszkańców.
Przedmiotem debaty były zarówno systemy szkolnictwa wyższego (ich organizacja, struktura, interesariusze), jak i same instytucje (uniwersytety, podmioty wyspecjalizowane, sieci).
Dziesięć głównych zagadnień, na których skupiały się obrady, to:
W spotkaniu przewidziano znaczący udział ludzi młodych. Dla nich przede wszystkim stworzona została specjalna platforma internetowa.
Konferencja stała się nie tylko okazją do pozyskania nowej wiedzy i rozwoju innowacyjnych pomysłów, ale także do stworzenia szerokiej koalicji społeczności akademickiej na rzecz transformacji szkolnictwa wyższego oraz realizacji Celów Agendy 2030. Polska delegacja uczestniczyła w obradach zarówno na miejscu, jak i online. Na Konferencję przygotowano najnowszy Raport na temat szkolnictwa wyższego w Polsce.
Znaczącym wkładem konferencji w kształtowanie przyszłej wizji rozwoju szkolnictwa wyższego na świecie stał się zasób przygotowanych przez uczestników materiałów naukowych: artykułów, raportów, ekspertyz, danych, które dostępnych na stronie Konferencji.
Strona Konferencji w portalu UNESCO
Mapa drogowa szkolnictwa wyższego
Spotkania, panele, prezentacje projektów towarzyszące Konferencji WHCE2022