Strona głównaMapa stronySkrzynka kontaktowaPodgląd wydruku
  • UNESCO
  • Polski Komitet ds. UNESCO
  • Pytanie-odpowiedź
  • Regulamin przyznawania patronatu PK ds. UNESCO
  • Edukacja
  • Kultura
  • Komunikacja i informacja
  • Nauka
    • Kierunki działania
    • Bioetyka
    • Człowiek i Biosfera (MAB)
    • Międzynarodowe Programy Naukowe
    • Stypendia l'Oreal UNESCO
    • Wiodące Ośrodki Badawcze
  • Edukacja dla Wszystkich
  • Człowiek i Biosfera (MAB)
  • Geoparki
  • Dialog euro-arabski
  • Pamięć Świata
  • Sieć Katedr UNESCO
  • Sieć Miast Kreatywnych
  • Stypendia i staże
  • Światowe Dziedzictwo
  • Szkoły Stowarzyszone
  • Zrównoważony Rozwój
  • Biblioteka wirtualna
  • Partnerzy
  • Instrumentarium prawne
  • Informacja na temat przetwarzania danych osobowych
  • Deklaracja dostępności
Europejskie Regionalne Centrum Ekohydrologii pod auspicjami UNESCO
      jesteś tu:  Strona główna » Nauka

Nauka

UNESCO wobec COVID-19

Pandemia COVID-19 oznacza globalny kryzys i wyzwanie bez precedensu, również w odniesieniu do obszarów kompetencji UNESCO: edukacji, nauki, kultury oraz komunikacji społecznej i informacji.

Wobec zamknięcia szkół i uczelni w ponad 160 krajach na całym świecie, szczególnie pilną potrzebą z punktu widzenia mandatu UNESCO jest zapewnienie w warunkach pandemii równego dostępu do edukacji. W tym celu UNESCO zarówno prowadzi monitoring i konsultacje na różnych szczeblach, jak i np. ułatwia dostęp do oprogramowania i materiałów potrzebnych do nauczania na odległość. Na specjalnie utworzonej stronie internetowej w portalu UNESCO dostępna jest lista aplikacji, platform i zasobów do edukacji na odległość.

W związku z pandemią, UNESCO powołało Globalną Koalicję Edukacyjną (Global Education Coalition), skupiającą różne agendy Systemu Narodów Zjednoczonych, inne organizacje międzynarodowe, społeczeństwo obywatelskie oraz kluczowe firmy sektora prywatnego, w celu wsparcia państw w realizacji zadania zapewnienia edukacji na odległość w okresie pandemii; koalicja ma charakter otwarty. Ponadto, wśród różnych form współpracy i konsultacji inicjowanych przez UNESCO, m.in. powołana została grupa robocza ad hoc, w której uczestniczy 11 ministrów edukacji z wszystkich Regionów oraz organizowane są webinaria z udziałem przedstawicieli administracji i ekspertów; na stronach UNESCO znajduje się 10 zwięzłych rekomendacji-wskazówek na temat organizacji edukacji na odległość.

Aktualizowane na bieżąco informacje o sytuacji na świecie i inicjatywach UNESCO w dziedzinie edukacji dostępne są na stronach COVID-19 Educational Disruption and Response.

Wszystkie sektory UNESCO zostały zaangażowane w przeciwdziałanie bezprecedensowemu kryzysowi wywołanemu przez COVID-19. Najświeższe informacje o prowadzonych działaniach są zamieszczane w portalu UNESCO. Można tam również zapoznać się z apelem Dyrektor Generalnej UNESCO Audray Azoulay. Wśród spraw, których dotyczą umieszczane tam informacje i linki, obok już wymienionych wyzwań edukacyjnych, znajdują m.in.:

- zapewnienie rzetelnej informacji na temat pandemii i w tym kontekście przeciwdziałanie dezinformacji i zapewnienie bezpieczeństwa dziennikarzom w okresie pandemii

- dzielenie się online zasobami kultury i dziedzictwa oraz wspieranie artystów

- oświadczenie Sieci Bioetycznej UNESCO Redbioética, działającej w Ameryce Łacińskiej, w sprawie powszechnego prawa do zdrowia w kontekście COVID 19  

Oczywiście, przesunięte lub odwołane zostały międzynarodowe konferencje, seminaria i inne spotkania organizowane przez UNESCO, które miały odbywać się w najbliższych miesiącach. Zachęcamy do odwiedzania stron internetowych UNESCO oraz Polskiego Komitetu do spraw UNESCO.

powrót
Sustainability Science in Central and Eastern Europe, Warszawa, 11-12.IX.2015
2019: Międzynarodowy Rok Układu Okresowego Pierwiastków Chemicznych
2015: Międzynarodowy Rok Światła
Mięzynarodowa Sieć Kobiet-Filozofów
© Polski Komitet ds. UNESCO wykonanie strony www magprojekt, CMS