Strona głównaMapa stronySkrzynka kontaktowaPodgląd wydruku
  • UNESCO
  • Polski Komitet ds. UNESCO
  • Pytanie-odpowiedź
  • Regulamin przyznawania patronatu PK ds. UNESCO
  • Edukacja
  • Kultura
  • Komunikacja i informacja
  • Nauka
  • Edukacja dla Wszystkich
  • Człowiek i Biosfera (MAB)
  • Geoparki
  • Dialog euro-arabski
  • Pamięć Świata
  • Sieć Katedr UNESCO
  • Sieć Miast Kreatywnych
  • Stypendia i staże
  • Światowe Dziedzictwo
  • Szkoły Stowarzyszone
  • Zrównoważony Rozwój
  • Biblioteka wirtualna
  • Partnerzy
  • Instrumentarium prawne
  • Informacja na temat przetwarzania danych osobowych
  • Deklaracja dostępności
Sieć Miast Kreatywnych UNESCO
Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej ¦wiatowa Biblioteka Cyfrowa
Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej Światowa Biblioteka Cyfrowa
      jesteś tu:  Strona główna

11 lutego: Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce

Międzynarodowy Dzień Kobiet i Dziewcząt w Nauce został ustanowiony Rezolucją A/RES/70/212 Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych, 22 grudnia 2015 r. Jego celem jest podkreślenie znaczącej roli dziewcząt i kobiet w rozwoju nauki i technologii oraz propagowanie równości płci w dziedzinie nauki, w tym jej znaczenia dla realizacji celów zrównoważonego rozwoju.

Obchody Dnia na świecie tradycyjnie organizowane są co roku przez UNESCO i UN Women – wyspecjalizowaną agendę Narodów Zjednoczonych do spraw Kobiet, we współpracy z wieloma organizacjami i instytucjami społeczeństwa obywatelskiego, które stawiają sobie za cel promowanie kobiet i dziewcząt w nauce.

„W Międzynarodowym Dniu Kobiet i Dziewcząt w Nauce powtórzmy fundamentalne przesłanie: kobiety potrzebują nauki, a nauka potrzebuje kobiet. Tylko wykorzystując wszystkie źródła wiedzy, wszystkie źródła talentów, możemy odblokować pełny potencjał nauki i sprostać wyzwaniom naszych czasów..” - napisała Dyrektor Generalna UNESCO w przesłaniu z okazji Dnia.

Pomimo niedoboru umiejętności w dziedzinach technologicznych, które są siła napędową czwartej rewolucji przemysłowej, kobiety nadal stanowią jedynie 28% absolwentów kierunków inżynierskich i 40% kierunków informatycznych. Zaledwie 22% specjalistów pracujących w dziedzinie sztucznej inteligencji to kobiety. Z ostatniego raportu naukowego UNESCO, zawierającego rozdział poświęcony płci w nauce pt. „To be Smart, the Digital Revolution will Need to be Inclusive” (Jeśli ma być mądra, cyfrowa rewolucja musi być inkluzywna), wynika jednak, że kobiety-naukowcy nadal borykają się w życiu zawodowym z ogromnymi uprzedzeniami ze względu na płeć. Kobiety pozostają mniejszością na stanowiskach technicznych i kierowniczych w firmach technologicznych. W USA głównym powodem odejścia kobiet z pracy w świecie technologii jest poczucie niedowartościowania.

Mniej niż jeden na czterech naukowców w świecie biznesu to kobieta, a kiedy rozpoczynają własną działalność gospodarczą, kobiety mają trudności z dostępem do finansowania. W 2019 r. zaledwie 2% kapitału podwyższonego ryzyka trafiło do start-upów założonych przez kobiety. Nieliczne kraje decydują się na wprowadzenie regulacji wspierających przedsiębiorczość kobiet. Na przykład w Chile w 2018 r. wprowadzono program „Kapitał ludzki na rzecz innowacji w przedsiębiorstwach kobiet”. Zapewnia on zakładanym przez kobiety przedsiębiorstwom typu start-up opartym na technologii, współfinansowanie w wysokości do 30 mln pesos (około 40 000 USD), aby pomóc im w zatrudnieniu personelu realizacji danego projektu, pokrywając 80% kosztów zatrudnienia dla mężczyzn i 90% dla kobiet.

Równość płci jest od dawna jednym z priorytetów w działalności UNESCO. Upowszechnienie dostępu kobiet i dziewcząt do edukacji, a następnie zwiększenie ich udziału w nauce to zasadniczy warunek rozwoju i pokoju na świecie.

Realizacja większości Celów Zrównoważonego Rozwoju zawartych w Agendzie 2030 – począwszy od powszechnego dostępu do edukacji i poprawy stanu zdrowia w skali globalnej, poprzez zmniejszenie obszarów biedy, a skończywszy na walce ze zmianami klimatycznymi – zależy w znacznym stopniu od zwiększenia udziału kobiet w dziedzinach nauki odpowiedzialnych za poszukiwanie rozwiązań tych problemów. Stale zwiększający się obszar badań i możliwości nauki stwarza także coraz większe szanse dla utalentowanych kobiet na znalezienie własnego miejsca w społeczności akademickiej oraz na realizację zamierzeń naukowych w wybranych dziedzinach.

Od 22 lat UNESCO w partnerstwie z Fundacją L’Oréal prowadzi międzynarodowy program stypendiów naukowych L’Oréal-UNESCO for Women in Science, dla utalentowanych kobiet realizujących badania naukowe w kilku dziedzinach nauk o życiu. Celem programu jest udzielenie wsparcia finansowego i promowanie osiągnięć naukowych kobiet–naukowców, a tym samym zachęcenie ich do kontynuowania prac zmierzających do rozwoju nauki. Dotychczas w programie nagrodzonych zostało ponad 3100 kobiet.

Polska edycja konkursu stypendialnego realizowana jest od 2000 roku. Partnerami programu L’Oréal-UNESCO dla Kobiet i Nauki są Polski Komitet do spraw UNESCO, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Polska Akademia Nauk. W ramach dotychczasowych edycji wyróżnionych zostało już 111 młodych kobiety-naukowców, a 3 z nich zostały laureatkami programu L’Oréal-UNESCO International Rising Talent

Strona Dnia w portalu UNESCO

UN-Women

Raport UNESCO „The Race against Time for Smarter Development” (Wyścig z czasem dla szybszego mądrego rozwoju) (2021)

powrót

Kontakt z sekretariatem PK ds. UNESCO

Najnowsza publikacja Polskiego Komitetu ds. UNESCO

Edukacja medialna jako wyzwanie
Międzynarodowa Dekada Języków Rdzennych 2022-2032
DNI, TYGODNIE, DEKADY UNESCO
DNI, TYGODNIE, DEKADY ONZ

POLSKIE ROCZNICE POD AUSPICJAMI UNESCO 2022-2023

UNESCO dla realizacji Agendy 2030 na rzecz Zrównoważonego Rozwoju

UNESCO moving forward the 2030 Agenda for Sustainable Development

Agenda Zrównoważonego Rozwoju 2030

Publikacje Polskiego Komitetu ds. UNESCO

Lata proklamowane przez ONZ
Rok Tablicy Pierwiastków Chemicznych 2019 Year of Indigenous Languages 2019
Rok swiatla
Rok Zrównoważónej Turystyki 2017
Rok Współpracy w dziedzinie wody 2013 Rok Krystalografii
Rok Mlodziezy Rok Chemii
Rok Zbliżenia Kultur Rok Lasow
Rok Róznorodno¶ci Biologicznej Rocznica Praw Czlowieka



© Polski Komitet ds. UNESCO wykonanie strony www magprojekt, CMS