Strona głównaMapa stronySkrzynka kontaktowaPodgląd wydruku
  • UNESCO
  • Polski Komitet ds. UNESCO
  • Pytanie-odpowiedź
  • Regulamin przyznawania patronatu PK ds. UNESCO
  • Edukacja
  • Kultura
  • Komunikacja i informacja
  • Nauka
  • Edukacja dla Wszystkich
  • Człowiek i Biosfera (MAB)
  • Geoparki
  • Dialog euro-arabski
  • Pamięć Świata
  • Sieć Katedr UNESCO
  • Sieć Miast Kreatywnych
  • Stypendia i staże
  • Światowe Dziedzictwo
  • Szkoły Stowarzyszone
  • Zrównoważony Rozwój
  • Biblioteka wirtualna
  • Instrumentarium prawne
  • Partnerzy
  • Informacja na temat przetwarzania danych osobowych
Sieć Miast Kreatywnych UNESCO
Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej ¦wiatowa Biblioteka Cyfrowa
Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej Światowa Biblioteka Cyfrowa
      jesteś tu:  Strona główna

Uczyć się przewidywać przyszłość: Światowy Szczyt Futures Literacy

W dniach 8–12 grudnia br. UNESCO organizuje Szczyt Wysokiego Szczebla poświęcony alfabetyzacji przyszłości, rozumianej jako umiejętność przewidywania i projektowania przyszłości, a więc rozwiązywania problemów, przed jakimi stanęliśmy i stawiania czoła wyzwaniom, które jeszcze czekają ludzkość w wyniku kryzysu roku 2020 i klęski naszych wcześniejszych wyobrażeń na temat tego, jak przyszłość może wyglądać. Szczyt ma pomóc wypracować praktyczne rozwiązania, pozwalające sprostać dzisiejszym wyzwaniom poprzez rozwój umiejętności antycypacji przyszłych wydarzeń.

„Gdybyśmy lepiej przewidzieli kryzys zdrowotny, czy jego konsekwencje byłyby tak katastrofalne? Skoro ryzyko zostało już wcześniej zidentyfikowane, dlaczego świat nie był lepiej przygotowany? Jak możemy zaplanować niepewne jutro? Wyobrażając je sobie. Przewidując to, co nastąpi, a nie biernie poddając się. W obliczu współczesnych wyzwań musimy wykazać się pomysłowością - i na tym polega umiejętność czytania i zapisywania przyszłości.”- napisała Audrey Azoulay, Dyrektor Generalna UNESCO.

8 grudnia ponad 5000 uczestników z całego świata przejdzie przez wirtualne lobby Szczytu UNESCO „Futures Literacy Summit”, aby wziąć udział w wyjątkowym pięciodniowym doświadczeniu edukacyjnym z udziałem ponad 100 organizacji z całego świata, które da uczestnikom możliwość bezpośredniego sprawdzenia własnych umiejętności przewidywania przyszłych wyzwań, jak również perspektyw i kierunków rozwoju ludzkiej aktywności.

Spodziewanych na Szczycie około 40 światowych liderów odpowiedzieć ma na pytanie, dlaczego umiejętność przewidywania – czytania i pisania przyszłości – to dla obywatela XXI wieku kompetencja niezbędna.

Tegoroczny Szczyt stanowi kontynuację działań, podejmowanych od 2012 roku przez UNESCO w ramach projektu Futures Literacy Laboratories, adresowanych do bardzo różnorodnych grup odbiorców, takich jak rządy, organizacje międzynarodowe, stowarzyszenia biznesowe czy organizacje społeczne. 80 takich lokalnych „laboratoriów”, które UNESCO współtworzyło i wdrażało w ciągu ostatnich ośmiu lat na całym świecie, umożliwiło tysiącom ludzi zaangażowanie się w przewidywanie i projektowanie przyszłości ich własnej oraz społeczności, do których należą. Poprzez zorganizowane działania, polegające na uczeniu się w terenie i uczeniu się poprzez działanie, ludzie ze wszystkich środowisk i grup wiekowych mieli możliwość współtworzenia wizji zrównoważonej przyszłości w dziedzinach, które ich szczególnie interesują, takich jak zdrowie i dobre samopoczucie, przyszłość rynku pracy, czy równość płci.

Aby wziąć udział online w pierwszym Światowym Szczycie nt. Alfabetyzacji Przyszłości należy się zarejestrować za pośrednictwem strony poświęconej wydarzeniu w witrynie UNESCO.

Program wydarzenia

Strona Szczytu w portalu UNESCO

Projekt Futures Literacy

Publikacja UNESCO „Transforming the future: anticipation in the 21st century”

 

powrót

Kontakt z sekretariatem PK ds. UNESCO

Najnowsza publikacja Polskiego Komitetu ds. UNESCO

Media Education as a Challenge
DNI, TYGODNIE, DEKADY UNESCO
DNI, TYGODNIE, DEKADY ONZ
POLSKIE ROCZNICE POD AUSPICJAMI UNESCO 2020-2021

UNESCO a Zrównoważony Rozwój

Agenda Zrównoważonego Rozwoju 2030

Publikacje Polskiego Komitetu ds. UNESCO

Lata proklamowane przez ONZ
Rok Tablicy Pierwiastków Chemicznych 2019 Year of Indigenous Languages 2019
Rok swiatla
Rok Zrównoważónej Turystyki 2017
Rok Współpracy w dziedzinie wody 2013 Rok Krystalografii
Rok Mlodziezy Rok Chemii
Rok Zbliżenia Kultur Rok Lasow
Rok Róznorodno¶ci Biologicznej Rocznica Praw Czlowieka



© Polski Komitet ds. UNESCO wykonanie strony www magprojekt, CMS