Strona głównaMapa stronySkrzynka kontaktowaPodgląd wydruku
  • UNESCO
  • Polski Komitet ds. UNESCO
  • Pytanie-odpowiedź
  • Regulamin przyznawania patronatu PK ds. UNESCO
  • Edukacja
  • Kultura
  • Komunikacja i informacja
  • Nauka
  • Edukacja dla Wszystkich
  • Człowiek i Biosfera (MAB)
  • Geoparki
  • Dialog euro-arabski
  • Pamięć Świata
  • Sieć Katedr UNESCO
  • Sieć Miast Kreatywnych
  • Stypendia i staże
  • Światowe Dziedzictwo
  • Szkoły Stowarzyszone
  • Zrównoważony Rozwój
  • Biblioteka wirtualna
  • Partnerzy
  • Instrumentarium prawne
  • Informacja na temat przetwarzania danych osobowych
  • Deklaracja dostępności
Sieć Miast Kreatywnych UNESCO
Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej ¦wiatowa Biblioteka Cyfrowa
Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej Światowa Biblioteka Cyfrowa
      jesteś tu:  Strona główna

2 grudnia: Światowy Dzień Przyszłości

W tym roku po raz pierwszy obchodzić będziemy Światowy Dzień Przyszłości (World Futures Day), mający na celu kształtowanie świadomości społecznej na temat przyszłości - tego, jak jest postrzegana i jaką rolę odgrywa w teraźniejszości. W temacie pierwszych obchodów, 2 grudnia 2022 roku „Przyszłości włączające i odporne” (Inclusive and Resilient Futures) świadomie użyta została liczba mnoga, dla podkreślenia wielowymiarowości i mnogości możliwych scenariuszy i kierunków rozwoju przyszłości świata, ale także tego, że, zależnie od miejsca i sytuacji, w jakiej się znajdziemy, możemy doświadczyć różnych – mniej lub bardziej pożądanych wariantów przyszłości.

Ze Światowym Dniem Przyszłości wiąże się nadzieje, że, bazując na uniwersalności ludzkich umiejętności przewidywania i wykorzystując potencjał zbiorowej inteligencji, przyczyni się do pobudzenia aktywnej współpracy na całym świecie, w zakresie przewidywania i kreowania wspólnej, inkluzywnej przyszłości, także do intensyfikacji badań nad myśleniem przyszłościowym i jego zastosowaniem w różnych kontekstach.

Umiejętność wyobrażenia sobie przyszłości to potężny czynnik, wpływający nie tylko na to, co postrzegamy i na co zwracamy uwagę w otaczającym nas świecie, ale także na kształtowanie naszych nadziei i obaw. Percepcja poprzedza działanie, dlatego zrozumienie źródeł naszych wyobrażeń o przyszłości ma ogromne znaczenie, a potrzeba innowacji i kreatywności w tworzeniu pełnych nadziei obrazów przyszłości, które zainspirują nas do działania, wydaje się w tej chwili większa niż kiedykolwiek wcześniej. Głębokie zakłócenia światowych systemów społecznych i gospodarczych, spowodowane pandemią Covid-19, podważyły sposób, w jaki wyobrażamy sobie i przewidujemy przyszłość. Kształtowane przez ciągłe ostrzeżenia o katastrofalnych zmianach klimatycznych, wybuchających konfliktach zbrojnych, nasilających się zjawiskach wykluczenia i podziałów społecznych, nasze wyobrażenia przyszłości zdają się być coraz bardziej ponure.

Chcąc zainicjować transdyscyplinarne dyskusje na temat przyszłości, 41. sesja Konferencji Generalnej UNESCO w październiku 2021 r. jednogłośnie postanowiła proklamować 2 grudnia Światowym Dniem Przyszłości. Wcześniej, 10 września 2021 r., podczas Szczytu ONZ w Nowym Jorku, poświęconego transformcjom edukacji, (Transforming Education Summit - TES) - opublikowany został Raport Sekretarza Generalnego, zatytułowany „Nasz wspólny program (Our Common Agenda)”, w którym podkreślono pilną potrzebę zagwarantowania bardziej zrównoważonej przyszłości dla wszystkich ludzi i jednocześnie wspierania wysiłków przewidywania przyszłości, na wszystkich możliwych poziomach, dla  zapewnienia realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju, sformułowanych w Agendzie 2030.

Przyszłość i konieczne zmiany, które muszą się w niej dokonać, stały się także punktem odniesienia dla szeregu światowych konferencji, zorganizowanych przez UNESCO na przestrzeni kilku ostatnich miesięcy: Światowej Konferencji UNESCO na temat Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju w maju 2021 r. w Berlinie, Trzeciej Światowej Konferencji Szkolnictwa Wyższego (WHEC2022) w maju 2022 r. w Barcelonie, Międzynarodowej Konferencji UNESCO na temat Edukacji Dorosłych CONFINTEA VII  w czerwcu 2022 r. w Marakeszu, Światowej Konferencji MONDIACULT 2022 we wrześniu 2022 r. w Meksyku i Światowej Konferencji na temat opieki nad małym dzieckiem i edukacji wczesnodziecięcej w listopadzie br. w Taszkiencie.

Kierunkom rozwoju edukacji w przyszłości poświęcona została nowa inicjatywa UNESCO i powstały w jej efekcie, opracowany przez międzynarodowy zespół ekspertów, Raport „Futures of Education: Learning to Become”, przedstawiony na 41.sesji Konferencji Generalnej, którego celem było ponowne przemyślenie, w jaki sposób edukacja i wiedza mogą przyczynić się do budowania dobrej, inkluzywnej, nie pozostawiającej nikogo w tyle przyszłości – takiej, jakiej wszyscy byśmy sobie życzyli.

Znalezienie i wdrożenie bardziej zrównoważonego i partycypacyjnego podejścia do rozwoju w tej dekadzie będzie miało kluczowe znaczenie dla zapewnienia skutecznego i integracyjnego procesu decyzyjnego na całym świecie. Umiejętność wyobrażenia sobie przyszłości to potężny czynnik, wpływający nie tylko na to, co postrzegamy i na co zwracamy uwagę w otaczającym nas świecie, ale także na kształtowanie naszych nadziei i obaw. Percepcja poprzedza działanie, dlatego zrozumienie źródeł naszych wyobrażeń o przyszłości ma ogromne znaczenie.

„Umiejętności związane z prognozowaniem przyszłości stały się kluczowe w kontekście bezprecedensowego kryzysu, przed którym stoimy, kiedy jednocześnie zdaliśmy sobie sprawę, że przyszłość ludzkości będzie zależała od decyzji, które podejmujemy dzisiaj. Korzystając z umiejętności związanych z prognozowaniem przyszłości, możemy zakwestionować sposób, w jaki obecnie interpretujemy świat i wybory, których dokonujemy. Możemy podważać nasze założenia, wychodzić ze strefy komfortu i rozwijać wyobraźnię” – napisała Gabriela Ramos, Zastępczyni Dyrektor Generalnej UNESCO ds. Nauk Społecznych i Humanistycznych.

2 września br. (14.00-18.00), w siedzibie UNESCO w Paryżu zorganizowane zostanie sympozjum, inaugurujące obchody „Światowego Dnia Przyszłości”. Wydarzenie, zaplanowane w trybie hybrydowym, dostępne jest online dla wszystkich zainteresowanych, po uprzedniej rejestracji.

Strona Dnia w portalu UNESCO

powrót

Kontakt z sekretariatem PK ds. UNESCO

Najnowsza publikacja Polskiego Komitetu ds. UNESCO

Edukacja medialna jako wyzwanie
Międzynarodowa Dekada Języków Rdzennych 2022-2032
DNI, TYGODNIE, DEKADY UNESCO
DNI, TYGODNIE, DEKADY ONZ

POLSKIE ROCZNICE POD AUSPICJAMI UNESCO 2022-2023

UNESCO dla realizacji Agendy 2030 na rzecz Zrównoważonego Rozwoju

UNESCO moving forward the 2030 Agenda for Sustainable Development

Agenda Zrównoważonego Rozwoju 2030

Publikacje Polskiego Komitetu ds. UNESCO

Lata proklamowane przez ONZ
Rok Tablicy Pierwiastków Chemicznych 2019 Year of Indigenous Languages 2019
Rok swiatla
Rok Zrównoważónej Turystyki 2017
Rok Współpracy w dziedzinie wody 2013 Rok Krystalografii
Rok Mlodziezy Rok Chemii
Rok Zbliżenia Kultur Rok Lasow
Rok Róznorodno¶ci Biologicznej Rocznica Praw Czlowieka



© Polski Komitet ds. UNESCO wykonanie strony www magprojekt, CMS