Strona głównaMapa stronySkrzynka kontaktowaPodgląd wydruku
  • UNESCO
  • Polski Komitet ds. UNESCO
  • Pytanie-odpowiedź
  • Regulamin przyznawania patronatu PK ds. UNESCO
  • Edukacja
  • Kultura
  • Komunikacja i informacja
  • Nauka
  • Edukacja dla Wszystkich
  • Człowiek i Biosfera (MAB)
  • Geoparki
  • Dialog euro-arabski
  • Pamięć Świata
  • Sieć Katedr UNESCO
  • Sieć Miast Kreatywnych
  • Stypendia i staże
  • Światowe Dziedzictwo
  • Szkoły Stowarzyszone
  • Zrównoważony Rozwój
  • Biblioteka wirtualna
  • Partnerzy
  • Instrumentarium prawne
  • Informacja na temat przetwarzania danych osobowych
  • Deklaracja dostępności
Sieć Miast Kreatywnych UNESCO
Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej ¦wiatowa Biblioteka Cyfrowa
Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej Światowa Biblioteka Cyfrowa
      jesteś tu:  Strona główna

Światowa konferencja UNESCO na temat opieki nad małym dzieckiem i edukacji wczesnodziecięcej

Światowa Konferencja na temat opieki nad małym dzieckiem i edukacji wczesnodziecięcej (ECCE), organizowana przez UNESCO i rząd Republiki Uzbekistanu, obradowała będzie pod hasłem #EducationStartsEarly w dniach 14-16 listopada 2022 r. w Taszkiencie.

Głównym celem konferencji jest zachęcenie państw członkowskich do ponownego zainteresowania się i angażowania odpowiednich środków w zapewnienie każdemu dziecku, już w okresie wczesnego dzieciństwa, dostępu do wysokiej jakości opieki i edukacji przedszkolnej, należycie przygotowującej do uczestnictwa w kolejnych etapach edukacji. Zadaniu temu poświęcone jest osobny Cel 4.2 Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, w którym podkreśla się znaczenie wspierania rozwoju dziecka w okresie od urodzenia przez pierwsze lata jego życia, jako fundamentu jego późniejszego rozwoju, poprzez wspieranie wysiłków rodziców dla zapewnienia holistycznej opieki i wysokiej jakości edukacji w tym newralgicznym okresie życia dziecka. Dostęp do wysokiej jakości edukacji na każdym etapie życia jest też jednym z podstawowych praw człowieka, a wobec tego edukacja wczesnoszkolna znajduje się w bezpośrednim obszarze zainteresowania Konwencji Praw Dziecka.

Tymczasem, mimo iż psychologia rozwojowa i neurokognitywistyka dostarczają wielu dowodów na to, że okres od urodzenia do ósmego roku życia jest decydujący dla rozwoju mózgu i kluczowy dla dalszych szans edukacyjnych, opieka i edukacja wczesnoszkolna, wciąż nie znajdują należytego miejsca w założeniach polityki publicznej wielu krajów. W roku szkolnym poprzedzającym pandemię COVID-19, około 75 proc. wszystkich dzieci na świecie uczestniczyło w edukacji wczesnoszkolnej, poprzedzającej pierwszy rok podstawówki. Jednak w krajach Afryki Subsaharyjskiej czy Azji Południowo-Wschodniej procent ten wynosił zaledwie 50, a więc co drugie dziecko nie uczestniczyło w tym etapie przygotowawczym.

Konferencja w Taszkiencie ma przyczynić się do:

  • Opracowania ambitnych, jednocześnie uwzględniających uwarunkowania kulturowe poszczególnych krajów polityk w dziedzinie opieki nad małym dzieckiem i edukacji wczesnoszkolnej
  • Opracowania i wdrożenia w praktyce poszczególnych krajów skutecznych systemów wielostronnego partnerstwa i usług w tej dziedzinie
  • Zwiększenia inwestycji w tym obszarze jako zasadniczej i integralnej części strategii krajów na rzecz osiągnięcia Celów zrównoważonego rozwoju, w tym celu zapewnienia wszystkim dostępu do wysokiej jakości edukacji przez całe życie. Której edukacja wczesnoszkolna jest niezwykle istotnym elementem

W Konferencji spodziewany jest udział około 1500 osób z wszystkich regionów świata: przedstawicieli rządów, decydentów, badaczy i praktyków edukacji wczesnoszkolnej, przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego i biznesu. W czasie toczących się równolegle 20 sesji tematycznych – każdej poświęconej jednemu zagadnieniu – będą oni mogli wymienić się wiedzą i doświadczeniami na temat dotychczasowej praktyki, jak również dalszych możliwości rozwoju i finansowania nowych rozwiązań w dziedzinie polityk, programów i usług służących osiągnięciu Celu 4.2 Agendy dla Zrównoważonego Rozwoju 2030.

Wyniki debat toczonych w ramach równoległych sesji posłużą do opracowania dokumentu końcowego Konferencji: Ramowego Planu Działań (Tashkient Framework for Action), zawierającego propozycje rozwiązań, strategii czy konkretnych działań, które mogą następnie znaleźć zastosowanie w opracowywaniu programów rządowych w dziedzinie opieki nad dzieckiem i edukacji wczesnoszkolnej w poszczególnych krajach.

Wśród wydarzeń towarzyszących Konferencji znajdzie się między innymi Forum młodzieży i Forum organizacji pozarządowych, podczas którego będą one mogły zaprezentować swoje projekty i opracowane w tej dziedzinie rozwiązania.

Przesłanie wideo Zastępczyni Dyrektor Generalnej ds. Edukacji, Stefanii Giannini

Strona Konferencji w portalu UNESCO

Założenia konferencji

Program Konferencji

powrót

Kontakt z sekretariatem PK ds. UNESCO

Najnowsza publikacja Polskiego Komitetu ds. UNESCO

Edukacja medialna jako wyzwanie
Międzynarodowa Dekada Języków Rdzennych 2022-2032
DNI, TYGODNIE, DEKADY UNESCO
DNI, TYGODNIE, DEKADY ONZ

POLSKIE ROCZNICE POD AUSPICJAMI UNESCO 2022-2023

UNESCO dla realizacji Agendy 2030 na rzecz Zrównoważonego Rozwoju

UNESCO moving forward the 2030 Agenda for Sustainable Development

Agenda Zrównoważonego Rozwoju 2030

Publikacje Polskiego Komitetu ds. UNESCO

Lata proklamowane przez ONZ
Rok Tablicy Pierwiastków Chemicznych 2019 Year of Indigenous Languages 2019
Rok swiatla
Rok Zrównoważónej Turystyki 2017
Rok Współpracy w dziedzinie wody 2013 Rok Krystalografii
Rok Mlodziezy Rok Chemii
Rok Zbliżenia Kultur Rok Lasow
Rok Róznorodno¶ci Biologicznej Rocznica Praw Czlowieka



© Polski Komitet ds. UNESCO wykonanie strony www magprojekt, CMS