Strona głównaMapa stronySkrzynka kontaktowaPodgląd wydruku
  • UNESCO
  • Polski Komitet ds. UNESCO
  • Pytanie-odpowiedź
  • Regulamin przyznawania patronatu PK ds. UNESCO
  • Edukacja
  • Kultura
  • Komunikacja i informacja
  • Nauka
  • Edukacja dla Wszystkich
  • Człowiek i Biosfera (MAB)
  • Geoparki
  • Dialog euro-arabski
  • Pamięć Świata
  • Sieć Katedr UNESCO
  • Sieć Miast Kreatywnych
  • Stypendia i staże
  • Światowe Dziedzictwo
  • Szkoły Stowarzyszone
  • Zrównoważony Rozwój
  • Biblioteka wirtualna
  • Partnerzy
  • Instrumentarium prawne
  • Informacja na temat przetwarzania danych osobowych
  • Deklaracja dostępności
Sieć Miast Kreatywnych UNESCO
Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej ¦wiatowa Biblioteka Cyfrowa
Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej Światowa Biblioteka Cyfrowa
      jesteś tu:  Strona główna

16-19 września: Szczyt ONZ poświęcony transformacjom edukacji

Uznając, że edukacja jest prawem człowieka, a jednocześnie podstawą pokoju, tolerancji i zrównoważonego rozwoju, Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych zdecydował o zwołaniu Światowego Szczytu poświęconego Przekształceniom Edukacji (Transforming Education Summit - TES) we wrześniu br., w siedzibie ONZ w Nowym Jorku.

Szczyt jest zwoływany w odpowiedzi na globalny kryzys w edukacji, zarówno w sferze jej dostępności i inkluzywności, jak i jakości nauczania. Choć często powolny i niewidoczny gołym okiem, kryzys ten ma niszczący wpływ na przyszłość dzieci i młodzieży na całym świecie, wpływając destrukcyjnie na realizację Celu 4. Agendy 2030, a w konsekwencji wszystkich Celów Zrównoważonego Rozwoju. Pozostawiony bez odpowiedzi, będzie miał negatywny wpływ na nasze wspólne wysiłki w budowaniu pokoju, sprawiedliwości, na realizację wszystkich praw człowieka i będzie odczuwalny przez dziesięciolecia.

Poświęcona tym zagadnieniom dyskusja liderów: szefów rządów, ministrów edukacji reprezentujących kraje członkowskie, odbędzie się w siedzibie ONZ w Nowym Jorku 19 września 2022 r. Spotkanie postrzegane jest jako kluczowy etap w opracowywaniu Naszej Wspólnej Agendy na rzecz edukacji – nowej inicjatywy ONZ.

Dzień Liderów, 19 września, zorganizowany w postaci okrągłego stołu, poświęcony będzie prezentacji Krajowych Deklaracji Zaangażowania w proces transformacji edukacji, po którym odbędzie się także ograniczona liczba sesji tematycznych, służących określeniu priorytetów wśród planowanych koniecznych transformacji w obszarze edukacji. Przedstawione zostaną także: Deklaracja opracowana podczas wcześniejszego Szczytu Młodzieży i Deklaracja Sekretarza Generalnego ONZ, przedstawiająca jego wizję transformacji edukacji w najbliższych latach.

Szczyt Liderów poprzedzą Dzień Mobilizacji (16 września) i Dzień Poszukiwania Rozwiązań (17 września). Dzień Mobilizacji będzie zorganizowany i prowadzony przez młodzież, jednak z udziałem wszystkich grup interesariuszy. Młodzi ludzie przedstawią swoje rekomendacje na temat oczekiwanych kierunków zmian w edukacji i przekażą decydentom opracowaną przez siebie podczas Szczytu Deklarację w tej sprawie. Dzień będzie także poświęcony mobilizowaniu globalnej opinii publicznej, młodzieży, nauczycieli, społeczeństwa obywatelskiego do wspierania procesów transformacji edukacji na całym świecie. Organizatorzy liczą na aktywny udział ministrów i członków oficjalnych delegacji państw członkowskich.

Dzień Rozwiązań, 17 września, ma stworzyć platformę mobilizacji wszystkich partnerów do uruchomienia lub zwiększenia skali realizacji inicjatyw, związanych z obszarami tematycznymi Szczytu. Spodziewane jest przedstawienie wielostronnych inicjatyw służących transformacjom edukacji, a także zawiązanie się koalicji na rzecz ich realizacji.

W procesie przygotowawczym do Szczytu szczególną rolę odegrały:

- Raport Międzynarodowej Komisji UNESCO ds. Przyszłości Edukacji, obradującej pod przewodnictwem pani Sahle-work Zewde, prezydent Republiki Etiopii, opublikowany w listopadzie 2021 r.

- doświadczenie pandemii COVID-19, która 24 miliony młodych ludzi na całym świecie pozbawiła dostępu do edukacji, skłaniając społeczność międzynarodową do podjęcia intensywnych kroków naprawczych i zapobiegawczych wobec podobnych sytuacji w przyszłości

- konsultacje przeprowadzone w ponad 100 krajach, mające na celu opracowanie wspólnej wizji przyszłych przeobrażeń, które przejść musi edukacja, by sprostać obecnym i przyszłym wyzwaniom

W wyniku tych przygotowań określone zostały następujące obszary tematyczne, które w skali globalnej wymagają szczególnej uwagi i podjęcia działań:

1.  integracyjne, sprawiedliwe, bezpieczne i zdrowe szkoły

2. nauczyciele, nauczanie i zawód nauczyciela

3. nauka i umiejętności potrzebne do życia, pracy i zrównoważonego rozwoju

4. cyfrowe uczenie się i transformacja

5. finansowanie edukacji.

Szczyt przygotowawczy, który odbył się w siedzibie UNESCO w Paryżu w dniach 28-30 czerwca 2022 r. i zgromadził ponad 1800 osób, w tym 154 ministrów edukacji i dwóch szefów rządów, stał się dla krajów uczestniczących wszechstronnym forum wymiany doświadczeń i przedstawienia wyników konsultacji krajowych na temat oczekiwanych kierunków zmian.

Wrześniowe spotkanie w Nowym Jorku stanie się wyjątkową okazją do wyniesienia edukacji na szczyt globalnego programu politycznego i zmobilizowania ambicji oraz solidarnych działań dla odrobienia strat w edukacji związanych z pandemią. Ma także dać impuls do rozpoczęcia procesu zmian w edukacji, zgodnie z tempem dokonujących się na świecie przemian. Istotnym elementem stanie się Deklaracja Wizji Sekretarza Generalnego na temat kierunków transformacji edukacji, która zostanie formalnie przedłożona jako wkład w negocjacje międzyrządowe w sprawie przyszłości edukacji, w ramach przygotowań do proponowanego Szczytu Przyszłości ONZ. Znajdzie także odzwierciedlenie w pracach Komitetu Sterującego Wysokiego Szczebla ds. Celu 4. Agendy 2030.

#TransformingEducation

Założenia programowe

Dokumenty Szczytu

Zasady rejestracji

powrót

Kontakt z sekretariatem PK ds. UNESCO

Najnowsza publikacja Polskiego Komitetu ds. UNESCO

Edukacja medialna jako wyzwanie
Międzynarodowa Dekada Języków Rdzennych 2022-2032
DNI, TYGODNIE, DEKADY UNESCO
DNI, TYGODNIE, DEKADY ONZ

POLSKIE ROCZNICE POD AUSPICJAMI UNESCO 2022-2023

UNESCO dla realizacji Agendy 2030 na rzecz Zrównoważonego Rozwoju

UNESCO moving forward the 2030 Agenda for Sustainable Development

Agenda Zrównoważonego Rozwoju 2030

Publikacje Polskiego Komitetu ds. UNESCO

Lata proklamowane przez ONZ
Rok Tablicy Pierwiastków Chemicznych 2019 Year of Indigenous Languages 2019
Rok swiatla
Rok Zrównoważónej Turystyki 2017
Rok Współpracy w dziedzinie wody 2013 Rok Krystalografii
Rok Mlodziezy Rok Chemii
Rok Zbliżenia Kultur Rok Lasow
Rok Róznorodno¶ci Biologicznej Rocznica Praw Czlowieka



© Polski Komitet ds. UNESCO wykonanie strony www magprojekt, CMS