Strona głównaMapa stronySkrzynka kontaktowaPodgląd wydruku
  • UNESCO
  • Polski Komitet ds. UNESCO
  • Pytanie-odpowiedź
  • Regulamin przyznawania patronatu PK ds. UNESCO
  • Edukacja
  • Kultura
  • Komunikacja i informacja
  • Nauka
  • Edukacja dla Wszystkich
  • Człowiek i Biosfera (MAB)
  • Geoparki
  • Dialog euro-arabski
  • Pamięć Świata
  • Sieć Katedr UNESCO
  • Sieć Miast Kreatywnych
  • Stypendia i staże
  • Światowe Dziedzictwo
  • Szkoły Stowarzyszone
  • Zrównoważony Rozwój
  • Biblioteka wirtualna
  • Partnerzy
  • Instrumentarium prawne
  • Informacja na temat przetwarzania danych osobowych
  • Deklaracja dostępności
Sieć Miast Kreatywnych UNESCO
Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej ¦wiatowa Biblioteka Cyfrowa
Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej Światowa Biblioteka Cyfrowa
      jesteś tu:  Strona główna

8 września: Międzynarodowy Dzień Alfabetyzacji

Gwałtowne wydarzenia, mające miejsce na świecie w ostatnich latach, takie jak epidemia COVID-19, zmieniają zasadniczo cały kontekst działań podejmowanych także w dziedzinie alfabetyzacji. W następstwie pandemii prawie 24 miliony uczniów znalazły się poza systemem edukacji formalnej i mogą do niego nigdy nie powrócić, z czego ponad 11 milionów stanowią dziewczęta i młode kobiety. Aby nie pozostawić nikogo w tyle, musimy wzbogacić i przekształcić istniejące przestrzenie uczenia się poprzez podejście zintegrowane, umożliwiając naukę czytania i pisania w perspektywie całożyciowej.

Tegoroczny Międzynarodowy Dzień Alfabetyzacji będzie obchodzony na całym świecie pod hasłem „Przekształcanie przestrzeni uczenia się na rzecz alfabetyzacji” (Transforming Literacy Learning Spaces). Stanie się on okazją do ponownego przemyślenia zasadniczego znaczenia, jakie ma przestrzeń do nauki czytania, pisania i liczenia dla budowania społecznej odporności i zapewnienia wysokiej jakości włączającej edukacji dla wszystkich.

Główne obchody Dnia zaplanowane zostały 8 i 9 września 2022 r. w Abidżanie (Wybrzeże Kości Słoniowej), gdzie odbędzie się, zorganizowana w trybie hybrydowym, konferencja międzynarodowa poświęcona alfabetyzacji, Przewidziano w niej kilka paneli dyskusyjnych, poświęconych m.in.: przekształcaniu przestrzeni edukacyjnych i zarządzaniu nimi tak, by dobrze służyły realizacji celów edukacyjnych, w tym przede wszystkim alfabetyzacji, kształtowaniu ich pod kątem potrzeb uczących się, czy adaptowaniu dla celów uczenia się przez całe życie. Osobny panel poświęcony będzie problemom alfabetyzacji w Afryce.

Podczas konferencji wręczone zostaną tegoroczne Nagrody UNESCO w dziedzinie alfabetyzacji: Nagroda Króla Sejonga, przyznawana przez UNESCO i rząd Republiki Korei oraz Nagroda im. Konfucjusza, przyznawana przez UNESCO i rząd Chin.

W konferencji można wziąć udział online po uprzedniej rejestracji.

Międzynarodowy Dzień Alfabetyzacji proklamowany został decyzją 14. Sesji Konferencji Generalnej UNESCO w 1966 r., w wyniku postanowień Kongresu Ministrów Edukacji w Teheranie (1965) oraz przyjętych na nim postanowień na temat kierunków działań koniecznych dla rozwiązania problemu analfabetyzmu na świecie. Na Kongresie pojawiło się po raz pierwszy pojęcie analfabetyzmu funkcjonalnego.

Od 1967 r. obchody Międzynarodowego Dnia Alfabetyzacji (ILD) odbywają się corocznie na całym świecie po to, aby przypomnieć opinii publicznej o znaczeniu umiejętności czytania, pisania i liczenia jako jednego z podstawowych praw człowieka i fundamentu poszanowania ludzkiej godności. Niestety, pomimo poczynionych postępów, wyzwania w zakresie alfabetyzacji pozostają palące w sytuacji gdy umiejętność czytania, pisania i liczenia jest wciąż poza zasięgiem ponad 771 mln ludzi na świecie. Jest to wyzwanie tym większe, że dziś, poza tym tradycyjnym sposobem rozumienia pojęcia alfabetyzacji, jest ona postrzegana jako umiejętność rozumienia i interpretacji otaczającego świata, a także komunikowania się w coraz bardziej złożonej i coraz bogatszej w informacje rzeczywistości.

Dlatego też, coroczna kampania na rzecz alfabetyzacji służy kształtowaniu wizerunku bardziej wykształconego i zrównoważonego społeczeństwa. W kontekście dokonujących się na świecie gwałtownych niejednokrotnie zmian, w tym także tych wywołanych pandemią COVID-19, dzień staje się też okazją do ponownego przemyślenia wizji przyszłego kształtu edukacji: nauczania i uczenia się, w kontekście realizacji Celów Agendy 2030, w tym przede wszystkim, choć nie tylko, Celu 4. Mówiącego o powszechnym dostępie do wysokiej jakości edukacji dla wszystkich.

#LiteracyDay

Przesłanie Dyrektor Generalnej z okazji Dnia

Strona Dnia w portalu UNESCO

Strona poświęcona alfabetyzacji w portalu UNESCO

Strategia UNESCO alfabetyzacji młodzieży i dorosłych (2020-2025)

Agenda Zrównoważonego Rozwoju 2030: Cel 4.

Portal Międzynarodowego Biura Edukacyjnego UNESCO w Genewie

Strona Instytutu Kształcenia Ustawicznego UNESCO w Hamburgu

Portal Instytutu Statystycznego UNESCO w Montrealu

Globalne Porozumienie dla Alfabetyzacji (GAL)

powrót

Kontakt z sekretariatem PK ds. UNESCO

Najnowsza publikacja Polskiego Komitetu ds. UNESCO

Edukacja medialna jako wyzwanie
Międzynarodowa Dekada Języków Rdzennych 2022-2032
DNI, TYGODNIE, DEKADY UNESCO
DNI, TYGODNIE, DEKADY ONZ

POLSKIE ROCZNICE POD AUSPICJAMI UNESCO 2022-2023

UNESCO dla realizacji Agendy 2030 na rzecz Zrównoważonego Rozwoju

UNESCO moving forward the 2030 Agenda for Sustainable Development

Agenda Zrównoważonego Rozwoju 2030

Publikacje Polskiego Komitetu ds. UNESCO

Lata proklamowane przez ONZ
Rok Tablicy Pierwiastków Chemicznych 2019 Year of Indigenous Languages 2019
Rok swiatla
Rok Zrównoważónej Turystyki 2017
Rok Współpracy w dziedzinie wody 2013 Rok Krystalografii
Rok Mlodziezy Rok Chemii
Rok Zbliżenia Kultur Rok Lasow
Rok Róznorodno¶ci Biologicznej Rocznica Praw Czlowieka



© Polski Komitet ds. UNESCO wykonanie strony www magprojekt, CMS