23 czerwca br., po raz pierwszy wirtualnie, odbędzie się prezentacja Światowego Raportu na temat Edukacji 2020 (Global Education Monitoring Report), noszącego w tym roku tytuł „Inclusion and Education. All Means All” (Włączenie i edukacja. Wszystko oznacza wszystko). Raport zawiera wyniki analiz i badań nad stanem edukacji na świecie oraz ocenę stopnia realizacji Celu 4. Agendy dla Zrównoważonego Rozwoju 2030 i towarzyszących mu dziesięciu zadań, jak również innych Celów Agendy powiązanych w jakiś sposób z edukacją. Szczególny nacisk położony został na edukację włączającą oraz potrzeby grup marginalizowanych i wykluczanych, co stanowi bezpośrednie nawiązanie do zapisów przyjętej w 2015 roku Deklaracji z Inchon (Incheon Declaration), a dodatkowo nabiera wyjątkowego znaczenia w sytuacji odbudowywania systemów szkolnictwa po pandemii COVID-19.
Wirtualne wydarzenie 23 czerwca dostępne będzie w portalu UNESCO w językach: angielskim, francuskim, hiszpańskimi i amerykańskim języku migowym. Może wziąć w nim udział każdy, kto dokona wcześniej rejestracji.
Autorzy Raportu wzywają wszystkie podmioty odpowiedzialne za stan edukacji w poszczególnych krajach do przyznania należytej rangi edukacji włączającej, tak aby stała się ona udziałem wszystkich uczniów, bez względu na ich tożsamość, pochodzenie czy umiejętności. Każdy człowiek jest bowiem w jakiś sposób wyjątkowy i ma w sobie potencjał rozwojowy, dlatego różnorodność powinna znaleźć się w centrum zainteresowania systemów edukacyjnych, a nie być traktowana jako problem.
Raport zawiera także analizę przyczyn niepowodzeń w realizacji niektórych celów edukacyjnych oraz przykłady krajów, którym udało się skutecznie przezwyciężyć trudności. Najczęściej pojawiające się problemy to: brak należytego wsparcia dla nauczycieli, nieodpowiednia infrastruktura, brak danych na temat rozmiarów rzeczywistej skali wykluczenia z systemu edukacji, a także na temat samych osób wykluczonych, różnice w interpretacji pojęcia wykluczenia, brak woli politycznej i środków finansowych do rozwiązania tego problemu, niespójność prawa i nieprzestrzeganie obowiązujących w tej dziedzinie zasad w danym kraju.
Zaplanowana na około godzinę (10.00-11.00) prezentacja Raportu odbędzie się z udziałem ministrów edukacji, akademików, nauczycieli i innych specjalistów w dziedzinie edukacji włączającej. Wśród uczestników dyskusji znajdą się m.in.: Audrey Azoulay, Dyrektor Generalna UNESCO, Manos Antoninis, Dyrektor Raportu GEM, Helen Clark, Przewodnicząca Rady Doradczej Raportu, była premier Nowej Zelandii, Brina Kei Maxino, nauczycielka z zespołem Downa, aktywistka walki o prawo do nauki dla osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych, David Moinina Sengeh, minister edukacji Sierra Leone, baronessa Sugg, podsekretarz stanu ds. Terytoriów Zamorskich i Zrównoważonego Rozwoju w brytyjskim Ministerstwie Spraw Zagranicznych oraz specjalna wysłanniczka premiera Wlk. Brytanii ds. edukacji dziewcząt, Sophie Morgan, francuska prezenterka telewizyjna i działaczka na rzecz praw osób niepełnosprawnych.
Dwa dni po prezentacji Raportu GEM, 25 czerwca br. zaplanowane zostało webinarium pod hasłem #AllmeansALL, organizowane wspólnie przez Bank Światowy i zespoł Raportu GEM, a poświęcone podejmowanym już i planowanym w przyszłości działaniom służącym wzmocnieniu edukacji włączającej na świecie. Webinarium śledzić można online, po uprzedniej rejestracji.
W styczniu br. zespół Raportu GEM stworzył nowe internetowe narzędzie Scoping Progress in Education (SCOPE), udostępniające na bieżąco wyniki monitoringu realizacji Celu 4. Agendy 2030 na świecie. SCOPE stanowi uzupełnienie stworzonej wcześniej i także dostępnej internetowo platformy Worldwide Inequalities Database on Education (WIDE), gromadzącej dane na temat nierówności w dostępie do edukacji. Na 23 czerwca planowane jest uruchomienie kolejnej, trzeciej platformy internetowej, przygotowanej przez zespół Raportu, zatytułowanej Profiles Enhancing Education Reviews (PEER), a prezentującej politykę edukacyjną i regulacje prawne w poszczególnych krajach w obszarze edukacji włączającej. Wszystkie platformy stworzone zostały z wykorzystaniem najnowszych tehnologii w dziedzinie publikacji internetiweych i wizualizacji danych.
Wszystkie Raporty EFA i GEM (2002 - 2020)