Strona głównaMapa stronySkrzynka kontaktowaPodgląd wydruku
  • UNESCO
  • Polski Komitet ds. UNESCO
  • Pytanie-odpowiedź
  • Regulamin przyznawania patronatu PK ds. UNESCO
  • Edukacja
  • Kultura
  • Komunikacja i informacja
  • Nauka
  • Edukacja dla Wszystkich
  • Człowiek i Biosfera (MAB)
  • Geoparki
  • Dialog euro-arabski
  • Pamięć Świata
  • Sieć Katedr UNESCO
  • Sieć Miast Kreatywnych
  • Stypendia i staże
  • Światowe Dziedzictwo
  • Szkoły Stowarzyszone
  • Zrównoważony Rozwój
  • Biblioteka wirtualna
  • Partnerzy
  • Instrumentarium prawne
  • Informacja na temat przetwarzania danych osobowych
  • Deklaracja dostępności
Sieć Miast Kreatywnych UNESCO
Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej ¦wiatowa Biblioteka Cyfrowa
Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej Światowa Biblioteka Cyfrowa
      jesteś tu:  Strona główna

Światowa Konferencja UNESCO na temat Szkolnictwa Wyższego

W dniach 18-20 maja 2022 r., pod hasłem „Nowe sposoby odkrywania szkolnictwa wyższego na nowo”, obradowała w Barcelonie Trzecia Światowa Konferencja Szkolnictwa Wyższego (WHEC2022), zorganizowana przez UNESCO, we współpracy i przy wsparciu rządu Hiszpanii, regionalnego rządu Katalonii, władz miejskich i regionalnych Barcelony oraz Global University Network for Innovation (GUNi/ACUP). Termin spotkania, pierwotnie zaplanowany na rok 2021, został przesunięty ze względu na epidemię COViD-19.

 Głównym celem Konferencji, w której uczestniczyło 1500 osób na miejscu i dodatkowo 8000 online, w tym ponad 40 ministrów edukacji i 200 rektorów uczelni wyższych z wszystkich regionów świata, było wytyczenie mapy drogowej dla nowej ery szkolnictwa wyższego, wobec aktualnych wyzwań, stojących przed ludzkością i Planetą, ze szczególnym uwzględnieniem problemów spowodowanych przez COVID-19. Konferencja postawiłła sobie zadanie ponownego przedyskutowania idei i planowanych działań w szkolnictwie wyższym, tak, aby służyły one zrównoważonemu rozwojowi Planety i jej mieszkańców.

Przedmiotem debaty były zarówno  systemy szkolnictwa wyższego (ich organizacja, struktura, interesariusze), jak i same instytucje (uniwersytety, podmioty wyspecjalizowane, sieci).

Dziesięć głównych zagadnień, na których skupiały się obrady, to:

  • Wpływ epidemii COVID-19 na szkolnictwo wyższe
  • Szkolnictwo wyższe a Cele Zrównoważonego Rozwoju
  • Realizacja zasady inkluzywności
  • Jakość i adekwatność programów
  • Mobilność akademicka
  • Zarządzanie szkolnictwem wyższym
  • Finansowanie szkolnictwa wyższego
  • Tworzenie danych i wiedzy
  • Współpraca międzynarodowa dla wzmocnienia synergii
  • Kierunki przyszłego rozwoju szkolnictwa wyższego

W spotkaniu przewidziano znaczący udział ludzi młodych. Dla nich przede wszystkim stworzona została specjalna platforma internetowa.

Konferencja stała się nie tylko okazją do pozyskania nowej wiedzy i rozwoju innowacyjnych pomysłów, ale także do stworzenia szerokiej koalicji społeczności akademickiej na rzecz transformacji szkolnictwa wyższego oraz realizacji Celów Agendy 2030. Polska delegacja uczestniczyła w obradach zarówno na miejscu, jak i online. Na Konferencję przygotowano najnowszy Raport na temat szkolnictwa wyższego w Polsce.

Znaczącym wkładem konferencji w kształtowanie przyszłej wizji rozwoju szkolnictwa wyższego na świecie stał się zasób przygotowanych przez uczestników materiałów naukowych: artykułów, raportów, ekspertyz, danych, które dostępnych na stronie Konferencji.

Strona Konferencji w portalu UNESCO

Program Konferencji WHEC2022

Mapa drogowa szkolnictwa wyższego

Spotkania, panele, prezentacje projektów towarzyszące Konferencji WHCE2022

powrót

Kontakt z sekretariatem PK ds. UNESCO

Najnowsza publikacja Polskiego Komitetu ds. UNESCO

Edukacja medialna jako wyzwanie
Międzynarodowa Dekada Języków Rdzennych 2022-2032
DNI, TYGODNIE, DEKADY UNESCO
DNI, TYGODNIE, DEKADY ONZ

POLSKIE ROCZNICE POD AUSPICJAMI UNESCO 2022-2023

UNESCO dla realizacji Agendy 2030 na rzecz Zrównoważonego Rozwoju

UNESCO moving forward the 2030 Agenda for Sustainable Development

Agenda Zrównoważonego Rozwoju 2030

Publikacje Polskiego Komitetu ds. UNESCO

Lata proklamowane przez ONZ
Rok Tablicy Pierwiastków Chemicznych 2019 Year of Indigenous Languages 2019
Rok swiatla
Rok Zrównoważónej Turystyki 2017
Rok Współpracy w dziedzinie wody 2013 Rok Krystalografii
Rok Mlodziezy Rok Chemii
Rok Zbliżenia Kultur Rok Lasow
Rok Róznorodno¶ci Biologicznej Rocznica Praw Czlowieka



© Polski Komitet ds. UNESCO wykonanie strony www magprojekt, CMS