Strona głównaMapa stronySkrzynka kontaktowaPodgląd wydruku
  • UNESCO
  • Polski Komitet ds. UNESCO
  • Pytanie-odpowiedź
  • Regulamin przyznawania patronatu PK ds. UNESCO
  • Edukacja
  • Kultura
  • Komunikacja i informacja
  • Nauka
  • Edukacja dla Wszystkich
  • Człowiek i Biosfera (MAB)
  • Geoparki
  • Dialog euro-arabski
  • Pamięć Świata
  • Sieć Katedr UNESCO
  • Sieć Miast Kreatywnych
  • Stypendia i staże
  • Światowe Dziedzictwo
  • Szkoły Stowarzyszone
  • Zrównoważony Rozwój
  • Biblioteka wirtualna
  • Partnerzy
  • Instrumentarium prawne
  • Informacja na temat przetwarzania danych osobowych
  • Deklaracja dostępności
Sieć Miast Kreatywnych UNESCO
Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej ¦wiatowa Biblioteka Cyfrowa
Wirtualna Biblioteka Literatury Polskiej Światowa Biblioteka Cyfrowa
      jesteś tu:  Strona główna

12 grudnia: Prezentacja Global Education Monitoring Report 2021/22

Prezentacja najnowszego Światowego Raportu nt. Edukacji (Global Education Monitoring Report 2021/22) zaplanowana została na niedzielę 12 grudnia 2021 r., w godzinach 10.25-11.25, podczas Szczytu Edukacyjnego RewirEd, odbywającego się w dniach 12-14 grudnia w Dubaju. Najnowszy Raport, zatytułowany „Non-state actors in education. Who chooses? Who loses?”, poświęcony jest zaangażowaniu podmiotów niepaństwowych w rozwój edukacji w poszczególnych krajach. Autorzy dokumentu podkreślają rolę tych podmiotów dla edukacji na świecie w czasach narastających problemów i wyzwań generowanych lub potęgowanych przez pandemię COVID-19, które pod znakiem zapytania stawiają nie tylko możliwość realizacji Celu 4. Agendy Zrównoważonego Rozwoju 2030, ale często także codzienne funkcjonowanie systemów szkolnictwa w wielu krajach. Podczas gdy obowiązek praktycznej realizacji prawa obywateli do edukacji leży zawsze po stronie państwa, wiele podmiotów niepaństwowych wspiera krajowe systemy edukacyjne w różnych formach i za pomocą różnych rozwiązań. Ich zaangażowanie w systemy kształcenia w niektórych regionach świata bywa jednak przedmiotem kontrowersji, ze względu na nie zawsze jasną i przejrzystą motywację, jak również działania wykraczające czasami poza kontrolę instytucji państwowych.

Raport zawiera apel do rządów o traktowanie wszystkich instytucji, a także uczniów i nauczycieli jako części jednego systemu edukacyjnego.  Międzynarodowe standardy i dostęp do informacji powinny pomóc rządom w respektowaniu i należytej realizacji prawa do edukacji dla wszystkich, bez dyskryminowania jednych grup i uprzywilejowania innych. Celem nadrzędnym współpracy z podmiotami niepaństwowymi powinno być niwelowanie różnic w dostępie do wszystkich poziomów nauczania dla wszystkich uczniów i poprawa warunków pracy nauczycieli, nie zaś doraźny zysk. Uczciwość i transparentność muszą stanowić podstawę wszelkich działań i współpracy podejmowanej w obszarze edukacji.

W dyskusji towarzyszącej prezentacji najnowszego Raportu GEM 2021/22, udział wezmą m.in:

Manos Antoninis, dyrektor Global Education Monitoring Report

Koumba Boly Barry, specjalny sprawozdawca Narodów Zjednoczonych ds. prawa do edukacji

Colm Brophy TD, Minister Stanu ds. Rozwoju Zamorskiego i Diaspory, Irlandia

Stefania Giannini, Zastępca Dyrektor Generalnej UNESCO ds. Edukacji

Fiona Millar, dziennikarka The Guardian, moderatorka dyskusji

David Sengeh, Minister ds. Szkolnictwa Podstawowego i Średniego oraz Dyrektor ds. Innowacji, Sierra Leone

Fabio Segura, przewodniczący Grupy netFWD w OECD i członek zarządu Jacobs Foundation

Dodatkowym źródłem wiedzy, uzupełniającym wyniki badań nad stanem edukacji na świecie, opublikowane w Raporcie, są dwa narzędzia internetowe: PEER (platforma dająca wgląd w regulacje prawne i działania podmiotów niepaństwowych w systemach edukacyjnych na świecie) oraz VIEW (nowa strona internetowa, gromadząca źródła i dane, pozwalające na prognozowanie m.in. szans realizacji Celu 4. Agendy 2030 w poszczególnych krajach)

Prezentację Raportu będzie można śledzić online za pośrednictwem Facebooka. Treść dokumentu dostępna będzie od 10 grudnia br. na stronie UNESCO.

Strona Raportu

Wszystkie Raporty GEM (2002-2022)

powrót

Kontakt z sekretariatem PK ds. UNESCO

Najnowsza publikacja Polskiego Komitetu ds. UNESCO

Edukacja medialna jako wyzwanie
Międzynarodowa Dekada Języków Rdzennych 2022-2032
DNI, TYGODNIE, DEKADY UNESCO
DNI, TYGODNIE, DEKADY ONZ

POLSKIE ROCZNICE POD AUSPICJAMI UNESCO 2022-2023

UNESCO dla realizacji Agendy 2030 na rzecz Zrównoważonego Rozwoju

UNESCO moving forward the 2030 Agenda for Sustainable Development

Agenda Zrównoważonego Rozwoju 2030

Publikacje Polskiego Komitetu ds. UNESCO

Lata proklamowane przez ONZ
Rok Tablicy Pierwiastków Chemicznych 2019 Year of Indigenous Languages 2019
Rok swiatla
Rok Zrównoważónej Turystyki 2017
Rok Współpracy w dziedzinie wody 2013 Rok Krystalografii
Rok Mlodziezy Rok Chemii
Rok Zbliżenia Kultur Rok Lasow
Rok Róznorodno¶ci Biologicznej Rocznica Praw Czlowieka



© Polski Komitet ds. UNESCO wykonanie strony www magprojekt, CMS