106 R o z d z i a ł i – r o l a K U lt U r Y w Ks z ta łt o wa N i U s p o ł e c z e ń s t wa . . . medialnych, zachowanie postawy dystansu i krytycyzmu wobec informacji medialnych. Wielu ekspertów krytycznie oceniało zarówno samą koncepcję programu, jak i – zwłaszcza – sposób jego realizacji. Należy jednak podkreślić, że program edukacji czytelniczej i medialnej zwracał uwagę na istotne kwestie dotyczące sytuacji kultury polskiej w świecie globalnych mediów. Wielokrotnie postulowano podniesienie rangi edukacji medialnej przez stworzenie samodzielnego przedmiotu, nawet fakultatywnego, co byłoby również impulsem dla kształcenia nauczycieli. Niestety postulaty te nie doczekały się realizacji. Nowa koncepcja realizowania celów związanych z edukacją medialną i cyfrową wprowadzona została przez Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Zlikwidowano ścieżkę międzyprzedmiotową, wprowadzając w zamian w podstawie programowej zasadę powszechnej obecności edukacji medialnej w całym programie szkolnym. Jak czytamy w „Podstawie programowej”: „Ponieważ środki społecznego przekazu odgrywają coraz większą rolę zarówno w życiu społecznym, jak i indywidualnym, każdy nauczyciel powinien poświęcić dużo uwagi edukacji medialnej, czyli wychowaniu uczniów do właściwego odbioru i wykorzystania mediów”. Szczegółowe zapisy podstawy programowej budzą jednak wiele zastrzeżeń. Pierwsze dotyczy całkowitego pominięcia problemów związanych z korzystaniem z mediów w wychowaniu przedszkolnym. W programie szkoły podstawowej, wbrew cytowanej wyżej zasadzie, zapisy związane z edukacja medialną pojawiają się niemal wyłącznie przy omówieniu tzw. zajęć komputerowych. Zgodnie z programem uczeń po ukończeniu trzeciej klasy powinien sprawnie posługiwać się komputerem, poprawnie nazywać „główne elementy zestawu komputerowego”, a także m.in. wiedzieć, że „praca przy komputerze męczy wzrok, nadweręża kręgosłup, ogranicza kontakty społeczne”. Po ukończeniu klasy szóstej uczeń powinien korzystać z arkusza kalkulacyjnego dla wykonywania prostych obliczeń. Niestety, problematyka