K U lt U r a – M e d i a – e d U K a c j a 107 związana z współczesnymi mediami jest praktycznie nieobecna w wymaganiach szczegółowych dotyczących innych dziedzin, jak choćby edukacji polonistycznej, gdzie oprócz kompetencji w zakresie analizy dzieła literackiego powinny się znaleźć podobne umiejętności dotyczące dzieła audiowizualnego. Jedną z najbardziej skutecznych metod edukacji medialnej jest tworzenie warunków do własnej twórczości medialnej. Lawrence Lessig, omawiając działanie założonej w 1995 roku amerykańskiej fundacji „Just Think!”, zwrócił uwagę na anachroniczność systemu edukacji: „Większość ludzi wiąże piśmienność z pisaniem i czytaniem. Ludzie piśmienni wiedzą, kim był Faulkner i Hemingway oraz zwracają uwagę na rodzaje bezokoliczników. Ale w świecie, w którym dzieci oglądają reklamy telewizyjne przeciętnie przez 390 godzin w roku, co przekłada się na 20 do 45 tysięcy reklam, coraz ważniejsza staje się umiejętność zrozumienia „gramatyki” mediów. Tak jak istnieje gramatyka słowa pisanego, tak swoją gramatykę ma też język mediów. Tak jak dzieci uczą się posługiwać słowem pisanym, pisząc mnóstwo okropnej prozy, tak też uczą się posługiwać językiem mediów przez tworzenie okropnych (przynajmniej na początku) przekazów medialnych”31. Jednym z filarów edukacji winno być dziś zdobywanie kompetencji w zakresie poszukiwania treści dostępnych on-line, ich krytyczna analiza i przetwarzanie. Składnikiem edukacji medialnej i cyfrowej muszą być więc m.in. podstawy prawa autorskiego i wpajanie młodym ludziom szacunku dla własności intelektualnej, by wykorzystywanie treści odbywało się zgodnie z prawem. Istniejąca dzięki Internetowi „cyfrowa przestrzeń kultury” to znacznie więcej niż sfera mediów. Aby sprawnie poruszać się w tej przestrzeni konieczna jest nie tylko umiejętność krytycznej analizy materiałów, ale także kompetencje pozwalające na wyszukiwanie treści. Medialna i cyfrowa alfabetyzacja wszystkich obywateli, nie tylko młodzieży uczącej się, stanowi obowiązek państwa. Konieczne jest ułatwienie wszystkim, niezależnie od miejsca zamieszkania czy wieku, nabywania kompetencji medialnych zarówno w systemie 31 L. Leasing, Wolnakultura.W jakisposóbwielkiemediawykorzystujątechnologię i prawo,abyblokowaćkulturęi kontrolowaćkreatywność, Warszawa 2005, s. 60.