108 R o z d z i a ł i – r o l a K U lt U r Y w Ks z ta łt o wa N i U s p o ł e c z e ń s t wa . . . edukacji formalnej, jak pozaformalnej i nieformalnej, także – a może przede wszystkim – w ramach działań adresowanych do osób dorosłych. Promocja korzystania z Internetu i edukacja cyfrowa muszą uwzględniać kompletnie inną sytuację osób w różnym wieku, tych, dla których Internet jest czymś oczywistym – naturalnym środowiskiem od chwili narodzin i tych, dla których przestrzeń cyfrowa jest obszarem nowym i zaskakującym. Różnicę obu grup trafnie określa Marc Prensky tytułem artykułu opublikowanego w 2001 roku: „Digital Natives, Digital Immigrants”32. Należy zwrócić uwagę na znaczenie działań prowadzonych w obszarze edukacji medialnej i cyfrowej przez Uniwersytety Trzeciego Wieku. Zajęcia dla słuchaczy UTW wpływają bezpośrednio na ograniczenie zjawiska wykluczenia cyfrowego wśród osób starszych, jednocześnie też pozwalają na wyłanianie w tym środowisku grupy liderów i animatorów mogących – jako wolontariusze – prowadzić zajęcia w różnych placówkach kultury, klubach, etc. Wzrost kompetencji informatycznych społeczeństwa pozwoli pełniej wykorzystywać możliwości czynnego uczestnictwa w kulturze rozmaitym grupom społecznym; wzrost ten ma szczególne znaczenie na terenach wiejskich, a także w grupach dotkniętych wykluczeniem cyfrowym. Na zakończenie rozważań dotyczących cyfrowej przestrzeni kultury zacytujmy jeszcze fragment „Historii filozofii po góralsku” Józefa Tischnera: „A góralski toniec był wozny bez to, ze się go tońcy po dwa, po śtery, a nawet po sesnoście. A to jest telo piekny toniec, ze na niego ni ma ceny. A cyfra jest. Cyfra za cyfrom. I to się nazywo »cyfrowanie«. Jędruś Waksmundzki wywiód, ze ni ino tóniec, ale i cały świat to je nic inksego, ino jedno wielgie cyfrowanie”33. Tak u księdza profesora tłumaczy cyfrowy świat Jędruś Waksmundzki z Ostrowska, czyli nie kto inny jak Pitagoras. 32 M. Prensky, DigitalNatives,DigitalImmigrants. OntheHorizon, MCB University Press, Vol. 9 No. 5, October 2001. 33 J. Tischner, Historiafilozofiipogóralsku. Kraków: Znak, 1997, s. 27.