edUKacja i ochroNa zabYtKów 11 1 Bogusław Szmygin Edukacja i ochrona zabytków P rzedmiotem rozważań w niniejszej publikacji są możliwości, jakie dla procesu edukacyjnego tworzą różne obszary kultury. Kultura jest przy tym rozumiana jako dziedzina wspomagająca edu- kację dzięki swej zawartości i atrakcyjności. Tymczasem w przypadku ochrony i konserwacji zabytków sytuacja jest odwrotna. To ochrona dziedzictwa – uwzględniając obecną kondycję tego obszaru – wymaga wsparcia, którego źródłem może być edukacja. W dopuszczalnym uproszczeniu można nawet powiedzieć, że wsparcie ochrony zabytków przez edukację – przekonanie społeczeństwa, by wspierało ochronę i konserwację zabytków, jest obecnie warunkiem przetrwania tej dyscypliny. Dlatego problem związku edukacji i ochrony zabytków warto przedstawić w tym aspekcie, pamiętając jednocześnie o tym, że edukacja w zakresie ochrony dziedzictwa kulturowego przynosi efekty dalece wykraczające poza tę dziedzinę. 1. Problematyka związku edukacji i ochrony zabytków jest w środowiskach konserwatorskich podejmowana sporadycznie. Ten stan rzeczy nie wynika jednak z zawężenia zainteresowań konserwatorów do problemów specjalistycznych – utrzymania i konserwacji obiektów zabytkowych. W środowisku konserwatorskim – szczególnie po przemianach dokonanych w 1989 roku, coraz trwalsza jest świadomość, że