1 28 R o z d z i a ł i – r o l a K U lt U rY w Ks z ta łt owa N i U s p o ł e cz e ń s t wa ... Europejskiego, która zajmuje się promowaniem europejskiej tożsamości, przede wszystkim w ramach działań edukacyjnych. Projekt polegał na symbolicznym „adoptowaniu” zabytków przez młodzież szkolną. Zasadą akcji było wybranie zabytku lokalnego, z najbliższego regionu, w którym znajdowała się dana szkoła. Owa bliskość zabytku i jego lokalna wartość były ważnymi założeniami akcji. Jak to ujmowano syntetycznie, akcja miała prowadzić do „poznawania korzenii budowaniatożsamości”. Znaczne finansowe wparcie Komisji Europejskiej pozwoliło na objęcie akcją wszystkich krajów Unii Europejskiej i zorganizowane jej w skali masowej. Oceniono, że w akcji wzięło udział ok. 160 tysięcy uczniów (w wieku 14–17 lat), z ponad 700 szkół. Masowe zainteresowanie młodzieży zapewniło akcji powiązanie z wykorzystaniem nowych narzędzi komunikacji. Przy użyciu takich środków jak: internet, cyfrowa fotografia, kamery filmowe, skanery młodzież miała opracować i zaprezentować wybrane przez siebie (adoptowane) zabytki. Opracowane materiały były wzajemnie wymieniane i prezentowane, w ramach poszczególnych krajów i w skali międzynarodowej. Zapoznawanie się z materiałami przygotowywanymi w ramach tej akcji miało prowadzić do wzajemnego poznawania regionalnych historii i tożsamości. Zasadniczym celem opracowywania materiałów multimedialnych było zaznajomienie młodych ludzi z historią obiektów, ich wartością i problemami. W efekcie młodzież miała się aktywnie włączyć o ochronę tych obiektów. Ochrona ta miała być realizowana wszelkimi sposobami dostępnymi dla uczniów. Poczynając od popularyzacji wybranych zabytków (np. przez tworzenie stron internetowych), poprzez pisanie apeli do władz o podjęcie prac remontowych, przygotowanie wystaw o stanie danego zabytku, aż do prac porządkowych przy obiektach wykonywanych przez młodzież. Co niezwykle ważne, tak głębokie zapoznawanie się z problemami zabytków prowadziło przy okazji do zrozumienia form ochrony, jakie konserwatorzy wybrali dla obiektów. Generalnym celem akcji było więc wszechstronne i aktywne zaangażowanie młodych ludzi w problematykę zabytków. Temu w gruncie rzeczy służyło wykorzystanie nowoczesnych narzędzi informacyjnych.