edUKacja i ochroNa zabYtKów 1 29 Dzięki nim i otwartej, szerokiej formule, rzeczywiście udało się stworzyć nową formę i jakość działań edukacyjnych służących ochronie zabytków. Drugi przykład dotyczy medialnej popularyzacji ochrony zabytków. Udaną formą włączenia mediów w proces edukacji na rzecz ochrony dziedzictwa był międzynarodowy konkurs „Media Save Art Award”, którego organizatorami byli – ICCROM (International Centre for the Study of the Preservation and Restoration of Cultural Property z siedzibą w Rzymie), UNESCO i Ministerstwo Kultury Włoch. Konkurs został po raz pierwszy zorganizowany w roku 1991. Jego celem było zainteresowanie dziennikarzy problematyką ochrony dziedzictwa, a w efekcie szersza prezentacja tych zagadnień społeczeństwom na całym świecie. Konkurs poprzedzono analizami dwóch dużych, ogólnokrajowych gazet we Włoszech i Francji. Analiza przeprowadzona w 1987 roku wykazała, że zaledwie 1,7% i 5% artykułów, które można było zaliczyć do obszaru sztuki i kultury, było poświęconych ochronie dziedzictwa kultury. Co równie ważne, artykuły te były skoncentrowane przede wszystkim na wydarzeniach o charakterze sensacyjnym – katastrofach czy kradzieżach. Konkurs zorganizowano w dwóch kategoriach – pojedynczy artykuł (w prasie codziennej) i cykl artykułów. Tematem publikacji miała być szeroko rozumiana „ochrona dziedzictwa kulturowego”, czyli problemy związane z konserwacją, ochroną, przeciwdziałaniem różnego rodzaju zagrożeniom. Równie szeroko określono „dziedzictwo kulturowe”, rozumiejąc pod tym pojęciem zbiory muzealne i kolekcje, zabytkowe zbiory biblioteczne, zabytki architektury i budownictwa, miasta i zespoły historyczne, dziedzictwo archeologiczne, etc. Międzynarodowy charakter konkursu, szerokie jego rozpropagowanie, a być może również nagrody pieniężne (4 tys. dolarów), sprawiły, że zyskał on dużą popularność. W rekordowej, czwartej edycji konkursu w 2001 roku zgłoszono blisko 400 artykułów z 56 krajów. Przesłane publikacje okazały się na tyle interesujące, że wybór 36 tekstów wydano pod tytułem „ThePressandtheSafeguardofHeritage”15. 15 ThePressandtheSafeguardofHeritage, (red.) Ghislaine Pardo, ICCROM, Rome, 2000.