1 30 R o z d z i a ł i – r o l a K U lt U rY w Ks z ta łt owa N i U s p o ł e cz e ń s t wa ... Z edukacyjnego punktu widzenia niezwykle ważne było ewoluowanie kryteriów, którymi kierowano się w ocenie artykułów. O ile w pierwszym konkursie brano pod uwagę jedynie ich merytoryczną wartość, o tyle w kolejnych edycjach zaczęto oceniać społeczne reakcje, jakie te publikacje wywołały. Zachęcano dziennikarzy, by nadsyłali informacje o dyskusjach, listach, kolejnych publikacjach i ewentualnych działaniach, które te artykuły sprowokowały. Oceniano więc społeczne oddziaływanie tych publikacji. Takie potraktowanie przekazu prasowego wydaje się kluczowe, właśnie z edukacyjnego punktu widzenia. Przeniesienie podobnej formuły wydaje się możliwe i zasadne również w skali krajowej. Można jedynie zastanowić się nad odpowiednio wysokim patronatem, sposobem szerokiego rozpropagowania oraz sformułowaniem aktualnej tematyki konkursu. Na koniec warto przywołać przykład działań edukacyjnych realizowanych w skali całego społeczeństwa, jakim są bez wątpienia Europejskie Dni Dziedzictwa16. Jest to obecnie największy w Europie projekt edukacyjny, którego celem jest rozpropagowanie europejskich zabytków i wzmocnienie europejskiej tożsamości. Około połowy września cała Europa przypomina sobie o przeszłości, o materialnym i niematerialnym dziedzictwie. Idea Europejskich Dni Dziedzictwa – w skrócie EED – została formalnie zainicjowania na Konferencji Rady Europy w Granadzie w 1985 roku. Zasadniczy pomysł polegał na bezpłatnym udostępnieniu obiektów zabytkowych (również ze zbiorami muzealnymi). Udostępniane są zabytki, których na co dzień nie można zwiedzać (np. obiekty prywatne lub siedziby instytucji), a bezpłatnie można zwiedzać obiekty, do których wstęp normalnie jest płatny. Zainteresowanie i użyteczność tej inicjatywy oceniono tak wysoko, że od 1991 roku Europejskie Dni Dziedzictwa odbywają się pod formalnym patronatem Rady Europy. 16 Źródłem informacji na temat Europejskich Dni Dziedzictwa, Międzynarodo- wego Dnia Ochrony Zabytków czy akcji edukacyjnych skierowanych do dzieci, młodzieży i nauczycieli jest Narodowy Instytut Dziedzictwa (do 31 grudnia 2010 roku – Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków), organizator i koordynator tych działań w Polsce.