e Ko N o M i K a K U lt U r Y j a Ko d z i e d z i N a b a d a w c z a 153 Dorota Ilczuk Ekonomika kultury jako dziedzina badawcza wadzonych w latach 1990–2010. Odwołując się do własnej ścieżki poszukiwań badawczych, autorka ma nadzieję opracować tom monograficzny na temat ekonomiki kultury, zawierający materiały edukacyjne przeznaczone w pierwszym rzędzie dla studentów kulturoznawstwa, zarządzania i ekonomii, a także zachęcające młodych badaczy do dalszych poszukiwań: obszarów, problemów, rozwiązań. Celem tekstu jest ukazanie ekonomiki kultury jako dziedziny ekonomii, która przyczyniła się do zmiany postrzegania kultury. W niczym nie umniejszając znaczenia kultury jako całokształtu duchowego i materialnego dorobku społeczeństwa1, zwrócono uwagę na aspekty dotąd nierozpoznane. Kultura uznana została za nowy obszar korzystnego 1 P rzedstawione rozważania stanowią fragment podsumowania własnych badań autorki w dziedzinie ekonomiki kultury pro- W tekście nie są rozważane różne definicje kultury. Umownie przyjmuje się w nim jej antropologiczne rozumienie jako zestawu postaw, poglądów, zwyczajów, wartości i praktyk podzielanych lub charakteryzujących pewną grupę. Z uwagi na ekonomiczny kontekst prowadzonych rozważań liczne odwołania dotyczą funkcjonalnego znaczenia kultury i odnoszą się w pierwszym rzędzie do działań, dóbr i instytucji kulturalnych. Sektor kultury jest rozumiany jako ogół działalności gospodarczych podmiotów dostarczających dobra i usługi kulturalne.