e Ko N o M i K a K U lt U r Y j a Ko d z i e d z i N a b a d a w c z a 157 Fundacja Pro Cultura). Studenci Zarządzania Kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim i Kulturoznawstwa na SWPS mają wykłady z przedmiotu Ekonomika kultury. Pojawiają się inicjatywy zmierzające do wprowadzenia rozważań nad ekonomicznym znaczeniem sektora kultury do dyskursu publicznego. Przykładowo – kampania Narodowego Centrum Kultury Kulturasięliczy!oraz prowadzone w jej ramach debaty, opracowywane raporty i badania5, są istotne i dają nadzieję na zmianę postrzegania kultury. Do tej pory obok tłumaczeń literatury zagranicznej nie pojawiła się jeszcze w Polsce oryginalna monografia dotycząca ekonomiki kultury. 2. Specyfika dóbr kultury W pracy Economicsandculture David Throsby podaje trzy specyficzne cechy działań, które kwalifikują dobra i usługi jako kulturalne: wymagają one kreatywności, generują i przekazują znaczenia symboliczne, a ich efekty objęte są prawem własności intelektualnej. Throsby, zastanawiając się nad relacjami pomiędzy tymi obszarami ekonomii i kultury, stawia tezę o zasadniczej różnicy pomiędzy impulsami do zachowań ekonomicznych i kulturowych. Podczas gdy w przypadku zachowań ekonomicznych mamy do czynienia z indywidualną chęcią konsumenta do maksymalizacji swojej korzyści (użyteczności krańcowej) i producenta do maksymalizacji zysku, działalność kulturowa ma charakter kolektywny. Dąży bowiem do doświadczenia grupowego albo zbiorowej produkcji i konsumpcji, które mają wartość wyższą niż prosta suma działań indywidualnych. Autor pracy zwraca uwagę na konieczność wydzielania wartości ekonomicznej i wartości kulturowej przy wycenianiu dóbr kultury. Na tę drugą wartość kulturową składają się wartości: estetyczna, duchowa, społeczna, historyczna, 5 Opracowany przez Instytut Badań Strukturalnych na zlecenie Obserwatorium Kultury NCK raport Znaczeniegospodarczesektorakultury.Wstępdoanalizyproblemu jest pierwszą od wielu lat tak obszerną i rzetelną próbą policzenia wartości ekonomicznej polskiego sektora kultury, jej przemysłów i przemysłów kreatywnych. Źródło: Instytut Badań Strukturalnych, Znaczeniegospodarczesektorakultury.Wstępdoanalizyproblemu, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010.