e Ko N o M i K a K U lt U r Y j a Ko d z i e d z i N a b a d a w c z a 163 · takiego zróżnicowania oferty kulturalnej, aby każda grupa społeczna mogła w niej znaleźć coś dla siebie. Niezależnie od przyjętego sposobu realizacji polityki kulturalnej, aby zrealizować sformułowane wyżej cele i zapewnić nieskrępowaną wolność dostępu do dóbr kultury, państwo i samorządy decydują się na ponoszenie wydatków publicznych w sferze kultury. Według Owsiaka: „Treść wydatków publicznych jest zawarta w ich nazwie. Wynika z niej, że wydatki te ponoszone są na realizację zadań publicznych, są dokonywane w celu zaspokojenia potrzeb zbiorowych lub/i indywidualnych, których ranga jest na tyle wysoka, że władze publiczne decydują się na całkowite albo częściowe finansowanie ich ze środków publicznych”15. We współczesnej Europie kultura znajduje się w tej grupie potrzeb, które władze publiczne finansują częściowo. Niezwykle istotne jest więc uzupełnianie finansowania publicznego wsparciem prywatnym. A oto garść danych na temat finansowania kultury w Europie. Najwyższy w Europie budżet na kulturę ma Francja. W roku 2002 wydatki publiczne na kulturę wyniosły tam ponad 12 mld euro. W tym samym czasie budżety mniejszych państw UE nie przekraczały 2 mld euro. W 2006 roku wydatki per capita były najwyższe w Danii i wyniosły 351,99 euro na osobę. Wydatki bliskie 200 euro na osobę miały też Austria i Holandia. Państwa Estonia Finlandia Francja Holandia Niemcy Polska Słowenia Węgry Włochy Rok 2008 2005 2002 2006 2007 2008 2007 2001 2000 Wydatki publiczne na kulturę Wydatki publiczne na kulturę (euro na 1 mieszkańca) jako procent PKB 190,60 167,70 197,00 183,00 99,00 43,34 134,60 28,00 118,00 1,60 0,56 1,20 0,60 0,34 0,58 0,81 0,511 0,57 Tabela 1. Wydatki publiczne na kulturę w wybranych państwach europejskich. Źródło: Compedium: Cultural Policies and Trends in Europe16. 15 16 Owsiak S., FinansePubliczne.Teoriai praktyka, PWN, Warszawa 2000. www.culturalpolicies.net.