1 edUKacja 8 p o p r z e z K U lt U r ę . K r e at Y w N o ś ć i i N N o wa c Yj N o ś ć artystycznej zintegrowanej z systemami edukacyjnymi i programami szkolnymi dla poprawy jakości całościowego kształcenia – zarówno formalnego, jak i nieformalnego w celu budowania kreatywnego i kulturowo świadomego społeczeństwa. Powołując się na artykuły 22, 26, a zwłaszcza na artykuł 27 „Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka”7 oraz artykuły 29 i 31 „Konwencji o prawach dziecka”8, podkreśla się prawo każdego człowieka do edukacji i uczestnictwa w życiu kulturalnym, zaznaczając przy tym, że kultura i sztuka są podstawowymi elementami wszechstronnej edukacji. Jak dowodzą badania uzyskane przez UNESCO, na które powołuje się „Mapa drogowa”, zapoznanie osób uczących się z procesami artystycznymi – związanymi z ich własną kulturą – wykształca w człowieku „potrzebę kreatywności, zmysł inicjatywy, pobudza wyobraźnię, inteligencję emocjonalną i zdolność krytycznej refleksji, daje moralną „busolę”, a także poczucie niezależności oraz wolność myśli i działania”9. Według znanego neurobiologa, prof. Antonio Damasio10, na którego powołuje się „Mapa drogowa”, poprzez wpływ na rozwój emocjonalny – sprzyjający wychowaniu obywatelskiemu, edukacja artystyczna „może pomóc w utrzymaniu równowagi pomiędzy rozwojem poznawczym i emocjonalnym, przyczyniając się do budowy pokoju”, zgodnie z naczelnym przesłaniem UNESCO, którym jest „budowanie pokoju w umysłach ludzi”11. Autorzy „Mapy drogowej” zauważają, że – poprzez wpływ na kształtowanie kreatywności, innowacyjności, umiejętności dostosowania się do zmieniających się warunków dynamicznie rozwijających się społeczeństw XXI wieku – edukacja artystyczna umożliwia budowanie potencjału niezbędnego w wykorzystaniu kapitału ludzkiego poszczególnych krajów, oddziaływując na rozwój prężnej gospodarki i przedsiębiorczości. 7 Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ 217 (III), 10 grudnia 1948 r. 8 Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ, 20 listopada 1989 r., Dz.U. z 1991 r., nr 120, poz. 526. 9 10 11 Mapa drogowa…, s. 310. zob. A. Damasio, Tajemnicaświadomości, Rebis 2000. Konwencja dotycząca utworzenia Organizacji Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury, Dz. U. z dnia 21 czerwca 1947 r.