edUK acja art Yst YczNa – perspeK t YwY 1 89 Wiktor Jędrzejec Edukacja artystyczna – perspektywy chlubną kartę polskiej edukacji. Ten fakt to swoisty paradoks, gdyż koniec lat 90. XX wieku, a szczególnie początek XXI wieku to nasilenie działalności UNESCO i międzynarodowych organizacji pozarządowych zmierzającej do uświadomienia społeczeństwom znaczenia edukacji artystycznej w rozwoju humanistycznym człowieka. Pierwsza ogólnoświatowa konferencja poświęcona roli edukacji artystycznej została zorganizowana w 2006 roku przez UNESCO i rząd Portugalii przy współudziale organizacji pozarządowych: International Society for Education through Art (InSEA), International Society for Music Education (ISME), International Drama/Theatre and Education Association (IDEA) oraz International Yehudi Menuhin Foundation (MUS-E Programme). Konferencja była ukoronowaniem pięcioletniej współpracy na polu edukacji artystycznej pomiędzy UNESCO i krajami członkowskimi. W konferencji uczestniczyło 1200 osób z 97 państw: przedstawiciele ministerstw edukacji i kultury, artyści, badacze i specjaliści zajmujący się edukacja artystyczną. Głównym celem konferencji było zwrócenie uwagi na rangę i znaczenie edukacji artystycznej w życiu młodych ludzi, jej wpływ na obszar kultury, sferę społeczną i szkolnictwo wyższe, jakość kształcenia w kontekście przygotowania odpowiednich kadr i metod pedagogicznych W ycofanie zajęć z muzyki i plastyki z polskiego szkolnictwa powszechnego ponad dwadzieścia lat temu stanowi nie-