1 92 R o z d z i a ł i i – N o w e w Y z wa N i a e d U K a c Yj N e • edukację opartą na zasadzie nauki przez całe życie; • edukację wspierającą wszechstronny rozwój jednostki. W praktyce edukacja dla zrównoważonego rozwoju oznacza zatem o wiele więcej niż tylko „edukację ekologiczną”. Obejmuje także: prawa człowieka, rozwiązywanie konfliktów, dobre rządy, gospodarkę, kulturę i sztukę. Oznacza wielodyscyplinarne podejście do reformy edukacji, oferujące wszystkim ludziom – we wszystkich kontekstach edukacyjnych i we wszystkich fazach życia – możliwość takiego sposobu życia, który zapewnia trwały rozwój. EZR wykracza daleko poza formalne systemy edukacyjne, ale powinna wywierać na nie wpływ, znajdując odzwierciedlenie w podręcznikach, programach i metodach nauczania. W takim kontekście miały miejsce wydarzenia roku 2009 – tak ważnego dla polskiej kultury. Był to rok Kongresu Kultury w Krakowie, na którym w czasie dyskusji słowo „edukacja” odmieniane było przez wszystkie przypadki. Następny rok został ogłoszony przez ministra Bogdana Zdrojewskiego Rokiem Edukacji w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Z uwagi na to, że rok 2010 był również rokiem dwusetnej rocznicy urodzin Fryderyka Chopina, opinia publiczna odebrała działania edukacyjne MKiDN tylko w kontekście rocznicowym. Zalecenia krakowskiego Kongresu próbowaliśmy przekuć w strukturalne działania resortu. Edukacja kulturalna, medialna i artystyczna pojawiała się w pracy wielu departamentów i instytucji kultury. Wiążą się z nią nasze niekończące się zadania, również na przyszłość. Wspomniany wcześniej Rok Chopinowski – poza atrakcjami artystycznymi – obfitował w działania edukacyjne na bardzo różnych poziomach, przeznaczone dla wielu środowisk. Otwarte wówczas nowe muzeum Fryderyka Chopina jest stawiane za przykład dobrej działalności edukacyjnej w dziedzinie muzealnictwa. Ponad tysiąc imprez, periodyków, spotkań powinno podnieść poziom wiedzy o naszym najwybitniejszym romantycznym kompozytorze. Rok szkolny 2009/2010 to czas wprowadzania nowej Podstawy Programowej przygotowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Sama podstawa to tylko struktura, którą należy wypełnić pasją nauczycieli i talentem uczniów. W trwającym właśnie Roku Odkrywania Talentów 2010/2011 ogłoszonym przez MEN podejmowane są prace