1 96 R o z d z i a ł i i – N o w e w Y z wa N i a e d U K a c Yj N e Podmioty realizujące edukację kulturalną w Polsce Opracowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej nowa Podstawa Programowa wprowadzona w roku szkolnym 2009/2010 daje szansę na odbudowę kompetencji kulturowych w polskim społeczeństwie. Aby tak się stało, muszą być jednak spełnione pewne warunki: zapewnienie kompetentnej kadry wyposażonej w programy, podręczniki i materiały pomocnicze, korzystającej z nowych narzędzi edukacyjnych, takich jak np. platformy edukacyjnej w edukacji kulturalnej i artystycznej. W warunkach polskich pozaszkolna edukacja kulturalna jest prowadzona przez: • samorządowe instytucje kultury – dla których organizatorem są jednostki samorządu terytorialnego; • państwowe instytucje kultury – dla których organizatorem jest minister kultury i dziedzictwa narodowego; • organizacje pozarządowe (stowarzyszenie, fundacje, towarzystwa, etc.); • kościoły i związki wyznaniowe; • podmioty gospodarcze działające w sferze kultury. Specyfiką ostatnich lat jest rozwój sektora społecznego. Stowarzyszenia, fundacje, towarzystwa stanowią coraz liczniejszą grupę, która angażując osoby będące nowoczesnymi animatorami kultury, w znaczący sposób wpływa na kształt edukacji kulturalnej. Proces ten dotyczy zarówno małych, jak i dużych aglomeracji. Drugą tendencją widoczną od kilku lat jest praca instytucji kultury nad zmianą swojego wizerunku oraz oferty. Najaktywniejsze w tym względzie są domy kultury oraz biblioteki, których działania, zwłaszcza w małych miejscowościach, mają kluczowe znaczenie dla rozwoju kulturalnego. Planuje się: • stopniowe zwiększanie liczby godzin oraz budowanie prestiżu zajęć artystycznych w szkołach (współpraca z Ministerstwem Edukacji Narodowej przy tworzeniu nowych podstaw programowych, które weszły w życie od roku szkolnego 2009/2010); • wspieranie zmian w samorządowych instytucjach kultury zajmujących się edukacją kulturalną, w tym przede wszystkim domów i ośrod-