edUK acja art Yst YczNa – perspeK t YwY 1 99 Liczba wniosków złożonych do programu „Edukacja kulturalna” w latach 2005–2010 uczestników. Działania prowadzone w ramach projektów realizowanych przez podmioty społeczne wpisują się w przeważającej części w model animacyjny. Zaangażowanie członków organizacji społecznych, umiejętności pracy z grupami, doświadczenie w budowaniu i realizacji projektów są dodatkowymi atutami. Warto zauważyć, że instytucje kultury, coraz częściej budują projekty na podobnych zasadach i wchodzą we współpracę z organizacjami pozarządowymi. Program „Edukacja +” W roku ubiegłym miała miejsce pilotażowa edycja programu pn. „Edukacja +”, której adresatem były państwowe i współprowadzone instytucje kultury, a więc te podlegające bezpośrednio nadzorowi MKiDN. Program miał służyć m.in. rozwojowi działań edukacyjnych instytucji kultury oraz stworzeniu tzw. projektów modelowych, mogących stanowić inspirację dla innych podmiotów działających w sferze edukacji kulturalnej. Po tej edycji można stwierdzić, że podstawowym problemem, z jakim borykają się w omawianej sferze najważniejsze dla kultury narodowej instytucje kultury jest – uogólniając – słabość merytoryczna i organizacyjna działów zajmujących się edukacją. Wyzwania: – podniesienie efektywności merytorycznej i organizacyjnej działów edukacyjnych państwowych i współprowadzonych instytucji kultury,