2 4 Rozdział 1 i i – N o w e w Y z wa N i a e d U K a c Yj N e w sposób pełny zrozumiana bez uwzględnienia medialnego tworzywa, z którego powstaje oraz komunikacyjnego kontekstu, w którym funkcjonuje8. 4. Animacja czyli praktykowanie kultury Wiedza o kulturze nie może być tylko wiedzą teoretyczną. Oczywiście, jak każda wiedza, powinna mieścić w sobie zestaw podstawowych pojęć, kategorii i faktów, z którymi uczeń powinien się zapoznać, a najważniejsze z nich przyswoić. Jednak dopełnieniem tak rozumianej wiedzy powinien być opis postaw praktycznych i działań, z jakimi uczeń może mieć do czynienia w kulturze współczesnej, a które mogą stać się również jego udziałem. Stąd ważnym składnikiem wiedzy o kulturze powinno być poruszanie takich zagadnień i zjawisk współczesnych, jak choćby problematyka tożsamości 8 „Każde z wielkich mediów kulturowych – słowo, widowisko, obraz – rodzi właściwą sobie praktykę artystyczną: literaturę, teatr, obraz malarski czy filmowy. Praktyki te, ujmowane tradycyjnie w swojej autonomii i zazdrośnie strzeżonej swoistości, przedstawiane są – i same się tak chętnie przedstawiają – jako kwiaty nie tyle nawet zbuntowane przeciwko swoim korzeniom, ile udające, że żadne korzenie nigdy im do niczego nie były potrzebne. To właśnie prowadzi do coraz bardziej pogłębiającego się rozziewu i zaburzeń porozumienia między kulturą twórczości artystycznej i kulturą życia codziennego. Tymczasem wszelkie praktyki artystyczne wyrastają, niechby i poprzez bunt właśnie, z gruntowniejszego porządku ich macierzystych mediów, sposobów ludzkiej obecności w słowie i poprzez słowo, tak jak, mutatismutandis, w obrazie i poprzez obraz, w widowisku i poprzez widowisko. Każdorazowo określone przez kulturę reguły i sytuacje komunikacji, formy dokonującego się dzięki nim uspołecznienia, odmiany wrażliwości i stosowności, a nawet same wyłaniające się stamtąd obrazy świata – wszystko to stanowi organiczne podłoże wszelkiej twórczości. Zamykanie jej w granicach estetyk immanentnych jest okaleczeniem zdolności do jej rozumienia.” (G. Godlewski, Wstęp: słowoo antropologii słowa, t. Antropologiasłowa.Zagadnieniai wybórtekstów, oprac. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, wstęp i redakcja G. Godlewski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2003, s. 12-13).