aNtropologia, KoMUNiK acja, aNiMacja... 2 7 1 świadomości historii i historyczności tego, co współczesne – takie podejście wydaje się bardzo ważne. Przekazując określony zasób wiedzy, powinna wiedza o kulturze odgrywać jednocześnie rolę stymulującą w rozwoju indywidualnego, krytycznego myślenia. Pokazując, czym jest działanie w kulturze, powinna umożliwiać postrzeganie przez uczniów ich różnego rodzaju aktywności i postaw jako praktyk kulturowych. Jednocześnie powinna stanowić zachętę do podejmowania tego rodzaju praktyk. Bardzo ważnym zadaniem stojącym przed wiedzą o kulturze jest wreszcie rozwijanie w uczniach poczucia tożsamości z kulturą swojej „małej” i „wielkiej ojczyzny” – własnej dzielnicy, miasta, wsi, regionu, kraju. Ażeby jednak własna tradycja mogła być przez uczniów właściwie doceniona, a kultura narodowa traktowana jako dynamiczna i wartościowa forma społecznego współżycia oraz ważny składnik indywidualnej tożsamości, a nie podręcznikowy frazes – wiedzy o niej musi towarzyszyć kształtowanie postawy rozumienia i tolerancji wobec innych narodów oraz tradycji kulturowych. Właśnie ta perspektywa rozumiejącego otwarcia na kulturową inność jest jednym z celów nauczania wiedzy o kulturze. W świecie, w którym zmniejsza się liczba barier w międzyludzkiej komunikacji, w którym zwiększa się prawdopodobieństwo spotykania się osób mających odmienne światopoglądy, przekonania, postawy w życiu codziennym, innym słowy – realizujących odmienne wzory kultury, wyposażenie młodego człowieka w kompetencje pozwalające lepiej porozumiewać się z innymi ludźmi, a przez to unikać lęków i wzajemnych uprzedzeń, jest wręcz niezbędna. Nowa podstawa programowa10, jak już wspomniano, wychodzi częściowo naprzeciw wielu ze zgłaszanych tu postulatów. Jest ona tak lakoniczna, że można tu ją przytoczyć w całości, by czytelnik mógł samodzielnie wyrobić sobie opinię na ten temat: 10 Podstawaprogramowakształceniaogólnegodlagimnazjówi szkółponadgim- nazjalnych,którychukończenieumożliwiauzyskanieświadectwadojrzałościpo zdaniuegzaminumaturalnego (Załącznik nr 4 do Rozporządzenia..., zob. przyp. 1).