M e d i a w p r z e M i a N a c h K U lt U r o w Y c h . . . 229 silnego wsparcia mediów, kultura federacyjna – polegająca na łączeniu wartości narodowych i regionalnych – nie przyniosła spodziewanych skutków. Wydaje się, że jedną z podstawowych przyczyn był brak wiedzy o funkcjonowaniu człowieka w społeczeństwie. Twórcy koncepcji przenikania kultur kierowali się nośną ideą. Zabrakło natomiast dogłębnych analiz opartych na badaniach nad przetwarzaniem informacji w mózgu człowieka pozwalających na biologiczno-kulturową zależność tworzenia więzi społecznych. Nie bez znaczenia jest też bardzo odległa od oczekiwań polityka edukacyjna. Pojawiło się więcej ideologicznych oczekiwań opartych na modnej tzw. „poprawności”, a niewiele wiedzy, jak prowadzić politykę medialną – tak, aby sprzyjała zmianie kulturowej, gwarantując rozwój lokalnych struktur w warunkach przenikania kultur. Do dziś niewiele wiemy na temat biologicznych ograniczeń w tym procesie. Niewątpliwie jest to jedno z podstawowych wyzwań dla ludzkości na drodze ewolucji społecznej. Na tle przedstawionych kierunków przemian kulturowych i występujących problemów warto zwrócić uwagę na wspominany wcześniej czynnik edukacyjny. Edukacja w świecie cyberprzestrzeni Cechą charakterystyczną współczesnej cywilizacji jest produkowanie i gromadzenie ogromnej liczby informacji. Przyrost wiedzy jest tak duży, że śledzenie rozwoju wielu dziedzin jest niemożliwe, a koncentrowanie się na jednej z nich wymaga permanentnego uczenia się. Na skutek zalewu informacyjnego, człowiek nie mogąc zapamiętać wszystkich docierających do niego wiadomości, coraz częściej gromadzi je w bazach wiedzy, wykorzystując do tego celu narzędzia informatyki. Fakt ten powoduje, że wzrasta znaczenie umiejętności wyszukiwania informacji, oceniania jej wartości oraz użyteczności dla zdefiniowania zadań. Dokonująca się na naszych oczach rewolucja informatyczna wzmaga nacisk na zreorganizowanie edukacji. Główny kierunek zmian obejmuje odchodzenie od ilościowego przekazu wiadomości na rzecz jakości kształcenia. W związku z tym uwaga koncentrowana jest