24 e d U K a c j a p o p r z e z K U lt U r ę . K r e at Y w N o ś ć i i N N o wa c Yj N o ś ć skupienie się m.in. na następujących obszarach: analizie istniejących programów edukacji artystycznej, powiązaniach między edukacją artystyczną a kreatywnością oraz między edukacją artystyczną a aktywnym obywatelstwem, skuteczności polityki edukacji artystycznej, współdziałaniu między edukacją a kulturą przy wprowadzaniu edukacji artystycznej, standardach edukacyjnych dla nauczycieli oraz wpływie przemysłów kultury – w tym filmu i telewizji – na osoby uczące się. W celu realizacji tych badań proponuje się podjęcie kroków dla stworzenia programu badań nad sztuką i odpowiednich mechanizmów finansowych, rozpoznanie zainteresowań badawczych w tej dziedzinie wśród nauczycieli, promowanie badań poprzez różnego rodzaju inicjatywy, takie jak np. seminaria, czy promowanie interdyscyplinarnej współpracy nad metodologią badań edukacji artystycznej. Dokument uzupełnia szereg zaleceń pod adresem rządów państw członkowskich UNESCO dotyczących wprowadzenia szeroko rozumianej edukacji artystycznej. Są one poparte przykładami tzw. dobrych praktyk wdrażania edukacji artystycznej przez różne ośrodki m.in.: w Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Norwegii, Republice Korei, USA, Hiszpanii, Australii, Finlandii i na Litwie. Plan z Seulu Opracowaniu działań na rzecz dalszego upowszechnienia i wprowadzenia w życie zaleceń „Mapy drogowej” z Lizbony była poświęcona II Światowa Konferencja na temat Edukacji Artystycznej, która odbyła się w Seulu w maju 2010 roku, gromadząc ponad 650 uczestników z 95 krajów. W preambule dokumentu końcowego zatytułowanego „Cele rozwoju edukacji artystycznej”20 czytamy, że „edukacja artystyczna spełnia ważną rolę w konstruktywnej transformacji systemów edukacyjnych borykających się z potrzebami uczących się w gwałtownie zmieniającym się świecie, który z jednej strony cechuje znaczący postęp technologiczny, a z drugiej – trudne do przezwyciężenia 20 Seul Agenda: Goals for the Development of Arts Education, Seul 2010, tłum. Polski Komitet ds. UNESCO, dokument opublikowany pod tytułem „Plan z Seulu: Cele rozwoju edukacji artystycznej” w tym tomie, s. 343.