MUzeUM jaKo Narzędzie edUKacji 247 stosunku do rzeczywistości) i partnerstwie (czyli zniesieniu podziału na wiedzącego lepiej edukatora i mającego się dopiero czegoś dowiedzieć ucznia). Edukacja oznaczała więc konfrontację instytucji ze spojrzeniami i wypowiedziami widzów-uczestników. Ryszard Stanisławski, wieloletni dyrektor Muzeum Sztuki, nazwał niegdyś muzeum instrumentem krytycznym. Idea ta nadal jest rozwijana, o ile jednak misją muzeum Stanisławskiego miała być krytyczna reinterpretacja historii sztuki, o tyle misję dzisiejszego Muzeum Sztuki widzimy raczej w wyzwalaniu w widzu krytycznego nastawienia do rzeczywistości. Przepracowywanie historii sztuki nadal pozostaje istotnym obszarem działalności łódzkiego muzeum, tyle że stanowi zaledwie środek do celu, jakim jest uwolnienie sztuki spod dyktatu jednej jedynej wykładni, otwarcie na wielość interpretacji, a co za tym idzie – wyzwolenie aktywnego i twórczego stosunku odbiorcy do tego, co podaje mu się do wierzenia jako prawdę o sztuce i o świecie.