edUK acja MUzealNa w praK t Yce z aMKU KrólewsKiego... 249 Anna Czekaj, Jagoda Pietryszyn Edukacja muzealna w praktyce Zamku Królewskiego w Warszawie M uzeum jest miejscem, do którego widz przychodzi oglądać ekspozycję, wystawy, projekcje. Inne działania w przestrzeni muzealnej, takie jak: koncerty czy imprezy kulturalne, aczkolwiek niezwykle ważne dla istnienia instytucji muzealnej w przestrzeni kulturalnej i publicznej, są jedynie uzupełnieniem misji pokazywania publiczności skarbów kultury. W muzeum dokonuje się niejako „stworzenie” obiektu muzealnego, który kreują autorzy scenariuszy, komisarze wystaw, autorzy oprawy plastycznej, oświetlenia, etc. Określa go także przestrzeń konkretnego gmachu muzealnego. W muzeum może i powinna dokonywać się również powtórna kreacja eksponatów rozumiana jako wszelkie działania zmierzające do upowszechnienia ekspozycji muzealnej, takie jak: organizacja zwiedzania indywidualnego i zbiorowego, lekcje muzealne, warsztaty muzealne, przedstawienia teatralne we wnętrzach muzealnych i inne przejawy działalności oświatowej. Wszak dopiero w interakcji z widzem obiekt muzealny może naprawdę zaistnieć. Sposób wykreowania przez autorów wystaw i ekspozycji ma kapi- talny wpływ na ich odbiór przez publiczność. Dynamiczny lub statyczny scenariusz, dobre lub złe oświetlenie, czytelne bądź nieczytelne opisy eksponatów, trafna lub błędnie dobrana szata plastyczna będą oddziaływały na widza pozytywnie lub negatywnie. Mistrzowsko wykreowana wystawa znacznie ułatwia własne „stawanie się” w bezpośrednim