260 R o z d z i a ł i i – N o w e w Y z wa N i a e d U K a c Yj N e w szerokim kontekście historycznym drugiej połowy XVII wieku. Pierwsze zajęcia – poprowadzone dla uczniów szóstej klasy szkoły podstawowej – dały nam, młodym pracownikom Zamku rozpoczynającym dopiero swoją przygodę z edukacją muzealną, ogromne doświadczenie i przepustkę do dalszych działań. Obserwowaliśmy, że spotkanie młodego człowieka, ucznia szkoły podstawowej z prawdziwym obiektem, dziełem sztuki, innym źródłem historycznym w przestrzeni muzealnej staje się jego uwiarygodnionym, osobistym doświadczeniem, a nauczyciel ma możliwość odwołania się do rzeczy i zjawisk, które wydarzyły się naprawdę. Doświadczenie przeszłości uzewnętrznione w przestrzeni muzealnej Zamku Królewskiego udało się przełożyć na ofertę edukacyjną. Jej zakres i różnorodność zależy jedynie od dostępności przestrzeni zamkowej oraz trwających aktualnie wystaw czasowych. Obejmuje od 90 do 120 tematów. Punktem wyjścia dla przygotowania każdego tematu są obiekty zgromadzone w przestrzeni muzealnej. Zamek, który w przeszłości pełnił funkcje rezydencjonalne, służy do przekazu tych treści w ramach podstawy programowej realizowanej w szkole na różnych poziomach nauczania. Zajęcia odbywają się w bezpośrednim kontakcie ze źródłem historycznym i dziełem sztuki. Warunkiem pełnego skorzystania przez ucznia z zajęć w muzeum, jako zaangażowanego intelektualnie odbiorcy, jest wcześniejsze przygotowanie w szkole. Powstaje wówczas baza intelektualna dla w pełni zrozumiałego i świadomego odbioru treści. Naszym zamierzeniem jest potraktowanie zajęć w Zamku jako ilustracji problemu i przekonanie uczestników, że to, co jest przedmiotem rozważania i zostało zinterpretowane w literaturze przedmiotu, wydarzyło się naprawdę, a także, że mamy do czynienia ze źródłem historycznym, również niematerialnym. Równie ważna podczas zajęć jest obecność nauczyciela przedmiotu, ponieważ tylko wtedy może on odwoływać się na lekcjach w szkole do wiedzy uzyskanej w Zamku. Zajęcia odbywają się metodą poglądową oraz poprzez prowadzenie dialogu z uczniami. Mamy wówczas do czynienia z edukacją kreatywną. Korzystamy z rekwizytów, instrumentów muzycznych oraz innych pomocy dydaktycznych. Nasza oferta adresowana jest do uczniów od klas zerowych do matury. Jesteśmy również przygotowani do prowadzenia zajęć dla