edUK acja MUzealNa w praK t Yce z aMKU KrólewsKiego... 26 1 szkół specjalnych, a więc dla uczniów o różnym stopniu niepełnosprawności fizycznej (dysfunkcje wzroku, słuchu i ruchu) oraz intelektualnej, a także z zaburzeniami psychicznymi. W opinii nauczycieli zamkowe lekcje mają ogromną wartość ze względu na stosowane metody i różnorodność oferty. Nauczyciele akademiccy stawiają nasze zajęcia za przykład doskonałej metody przekazu treści z zakresu historii, historii sztuki i kultury oraz wzorcowego wykorzystania ekspozycji muzealnej do prezentacji i interpretacji tych treści. Zalecają swoim studentom i przyszłym nauczycielom, stosowanie wypracowanych w Zamku metod. Od 27 lat zamkowe lekcje muzealne i programy edukacyjne cieszą się popularnością. Uczestniczyło w nich kilkanaście roczników uczniów (średnio ok. 5000 lekcji w ciągu roku, około 130 tys. uczniów). W ciągu 27 lat udało się utrzymać ich wysoki poziom i stworzyć rodzaj „małej szkoły”, w której uczy się około tysiąca uczniów dziennie. Lekcje muzealne dla najmłodszych Zajęcia dla najmłodszych cieszą się największym zainteresowaniem. Dzieci są wprowadzane w świat estetyki i kultury za pomocą prostych pojęć oraz zajęć praktycznych: plastycznych, muzycznych, teatralnych. W związku ze zmianami w edukacji szkolnej od roku szkolnego 2009/2010 z lekcji muzealnych korzystają sześciolatki. Pracujemy według metod odpowiednich dla małych dzieci wchodzących dopiero w proces edukacji szkolnej. Służą temu tematy: dla sześciolatków – cykl Legendy Warszawy – Bazyliszek oraz Złota kaczka, od pierwszej klasy: Skarbiec dla króla, PortretKrólaJegomości,Opowieśćkrólewskiegomajstra,czylijakozdabiano zamkowe komnaty, Zamek 1001 drobiazgów, Warszawa w obrazach Canaletta, Warszawa w obrazach Canaletta z przedstawieniem Spotkanie z mistrzem Canalettem, Spotkanie z bohaterami Starego Testamentu,W pracowniJanaMatejki,Rycerzei ichświat, na wystawie Kobierców Wschodnich z kolekcji Teresy Sahakian: Pałacz 1001nocy orazŚwiętodywanów – lekcja połączona z przedstawieniem Cudowna lampaAladyna.