264 R o z d z i a ł i i – N o w e w Y z wa N i a e d U K a c Yj N e Edukacja muzyczna zakorzeniona jest w tradycji Zamku jako ośrodka życia muzycznego. Wielkim admiratorem i znawcą muzyki był król Władysław IV, któremu zawdzięczamy stworzenie w Zamku pierwszej w Polsce sceny operowej. Muzyka rozbrzmiewała podczas koncertów i balów, ale także w dźwiękach zamkowych zegarów. Poprzez swoją symbolikę muzyka jest też obecna w zamkowym wystroju: w dziełach sztuki, fragmentach architektonicznych, na tkaninach, meblach. Dlatego tylko kwestią czasu było wprowadzenie do oferty edukacyjnej zajęć muzycznych. Pierwsze zamkowe zajęcia zatytułowane „Muzyka u króla” nawiązują do tradycji koncertów, ulubionej rozrywki gospodarzy Zamku – polskich królów. Zostały przygotowane we współpracy z zespołem Canor Anticus kierowanym przez profesora Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina, Marcina Zalewskiego. Przeznaczone są dla gimnazjalistów i uczniów starszych klas szkoły podstawowej. Zajęcia składają się z trzech części. Na początku uczniowie szukają muzycznych śladów w wystroju Zamku oraz poznają symboliczne znaczenie muzyki i instrumentów w mitologii, tradycji literackiej i sztuce. Następnie słuchają krótkiego koncertu – kontakt z muzyką wykonywaną na żywo jest wielką wartością tej lekcji. Na końcu muzycy prezentują dawne instrumenty, a chętni próbują nawet wydobyć z nich czyste dźwięki. Zachęceni sukcesem „Muzyki u króla” przygotowaliśmy zajęcia dla uczniów nauczania początkowego (kl. 1–3): „Muzyczne portrety zwierząt”, „Muzyka zamkowych zegarów” oraz „Muzyka czterech pór roku”. Odkryliśmy przed dziećmi jeszcze inne bogactwo przestrzeni muzealnej i w ten sposób wypełniliśmy lukę w edukacji artystycznej najmłodszych. Muzyka ilustruje wybrane obiekty. Podczas zajęć ożywa świat zwierząt na co dzień ukrytych w zamkowych wnętrzach, a bogata kolekcja zegarów staje się inspiracją do odkrywania różnorodnych dźwięków i odgłosów. Uczniowie szukają wizerunków zwierząt na arrasach, obrazach i innych eksponatach, a następnie tworzą ich muzyczne portrety. Naśladują bicie i tykanie zegarów oraz wybijane kuranty. Na zakończenie śpiewają przy akompaniamencie fortepianu, uczestniczą w zabawach muzycznych i muzykują, korzystając z trójkątów, bębenków, kastanietów, marakasów (grzechotek), dzwonków chromatycznych