266 R o z d z i a ł i i – N o w e w Y z wa N i a e d U K a c Yj N e zaleceniom Rady Europy na temat metod edukacji o dziedzictwie przez stosowanie metody projektu, aktywne działania artystyczne, bezpośredni dostęp do obiektów zabytkowych, bezpłatną ofertę, skierowaną do szkół z małych miejscowości, zagrożonych bezrobociem i marginalizacją społeczną. Program w swym założeniu oparty jest na współistnieniu, przenikaniu i wzajemnym wzbogacaniu się kultur. Uczestnicy programu poznają kultury obce, które stanowią kontekst dla Zamku Królewskiego. Ich znajomość ma wartość wychowawczą, a także może uświadomić naszym uczniom rangę i znajomość polskiej kultury w dawnych wiekach, np. popularność polskich tańców dawnych oraz ich wpływ na tańce krajów europejskich. Znajomość kultur obcych pozwoliła szkołom na realizację wymiany uczniów z kolegami z innych krajów i dialog wykorzystujący znajomość innych kultur oraz promocję własnej. W ramach programu młodzież spotykała się z dziećmi z Japonii na wspólnych warsztatach śpiewu polskich i japońskich ludowych pieśni, uczyła się tańców greckich i perskich, ukraińskich i hinduskich, a także holenderskich osadników z Wilamowic oraz tańców i śpiewów Żydów polskich. Program Bernardo Bellotto służy rozwojowi współpracy między lokalnymi oraz odległymi szkołami, ośrodkami i instytucjami, a także pozwala stworzyć program zajęć i możliwość zaangażowania młodzieży w czasie wolnym oraz w ramach programów szkolnych. Uczestnictwo w programie podnosi rangę instytucji szkoły, jako lokalnego lidera społecznych zaangażowań, organizatora kontaktów z tak prestiżowymi partnerami jak: muzea, ambasady, zespoły muzyki dawnej, środowisko artystyczne. Szkoła razem z Zamkiem organizuje prezentację dorobku uczniów dla lokalnego samorządu i lokalnej społeczności w pełnych splendoru wnętrzach muzealnych. To otwiera przed uczniami zupełnie nowe perspektywy prezentacji w Zamku spektakli teatralnych, tańców, oprowadzania gości (także w języku angielskim). Zastosowana w programie metoda edukacji artystycznej, w bezpośrednim nawiązaniu do zbiorów muzealnych i przestrzeni Zamku, skutkowała popularyzacją naszego muzeum w kręgu szkół z małych